چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی امکان فنی و عملیاتی برگزاری کلاس درس در خانه با فناوریهای نوین آموزشی با هدف مقابله با تعطیلات اضطراری مدارس استان خوزستان از دیدگاه کارشناسان در سال تحصیلی 97-96 انجام شده است. نوع تحقیق کاربردی و روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل همه کارشناسان واحد فناوری اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان و نواحی چهارگانه شهر اهواز است. نظر به اینکه کل جامعه آماری 15 نفر میباشد، کل جامعه به عنوان نمونه انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها ابتدا مصاحبه هایی به شیوه هدفمند با این کارشناسان انجام و سپس با استفاده از تحلیل محتوای مصاحبه ها، پرسشنامه اولیه ساخته شد. برای بررسی پایایی پرسشنامه از روش الفای کرونباخ استفاده شد که برابر با 95/0 بود. همچنین، روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط پنج تن از متخصصان علوم تربیتی ارزیابی و مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل عاملی کیو انجام شد. در مجموع 5 عامل برای ابعاد فنی و عملیاتی امکان برگزاری کلاس درس در خانه شناخته شد که شامل عامل اول؛ زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری، عامل دوم؛ فرهنگ و محیطی، عامل سوم؛ دورههای آموزشی، عامل چهارم؛ منابع مالی و تجهیزات، عامل پنجم؛ نیروی انسانی بودند، که در نهایت پیشنهادات کاربردی در هر بعد ارایه گردیده است.
the present study aimed to investigate the technical and operational possibilities of homeschooling with new educational technologies to deal with emergency vocations in Khuzestan province schools from the experts’ point of view in the academic year of 2017-2018. The type of present research is applied and its method is descriptive-survey. The statistical population consists of all experts of the technology department of Khuzestan province education headquarters and the four urben districts of Ahwaz. As the entire statistical society consists of 15 people, the whole society was selected as a sample. To collect data, purposful interviews were conducted with the experts, and then by using the content analysis of the interviews, a primary questionnaire was made. To assess the reliability of questionnaire, Cronbachchr('39')s alpha was calculated which was 0.95. Also, the facial and content validity of the questionnaire were assessed and approved by five educational experts. Data analysis was performed by Q factor analysis technique. In total, 5 factors of the technical and operational dimensions were identified for the possibility of homeschooling, including; the first factor; the hardware and software infrastructure; the second one; the culture and the environment; the third one; the training courses; the fourth one; the funds and equipments; the fifth one; manpower.Eventually, practical suggestions in each dimension were offered.
خلاصه ماشینی:
com دريافت مقاله : ٩٨/٢/١٥ پذيرش مقاله : ٩٨/٦/٢٥ 203 Investigating the Possibility of Homeschooling with New Educational Technologies to Deal with Emergency Vacations in Khuzestan Province Schools from the Experts' Point of View (Using the Q Method) Fatemeh Khalvandi, Assistant Professor Educational Administration, Department of Educational Science, Faculty of Humanities, University of Shahid Rajaee Teacher Training, Tehran, Iran.
جدول ١١: گزاره ها و امتيازهاي عامل شماره ي سه (به تصویر صفحه مراجعه شود) الف ) رويکردکلان به چالش هاي فني کلاس درس در خانه : نخستين عامل شناسايي شده در اين بعد، عامل زيرساخت هاي سخت افزاري و نرم افزاري مي باشد، که با ٧٣/٣٤ درصد اشتراک ذهني پاسخ دهندگان روبه رو شده است و ديدگاه ١١ نفر از مشارکت کنندگان با اين عامل همبستگي قوي بزرگتر از (٠/٥)، دارد، مجموع امتياز اين عامل ٨/٨٠٣ مي باشد.
جدول ١٩: واريانس تبيين شده (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتيجه گيري سوال اول: آيا امکان برگزاري کلاس درس در خانه به وسيله فناوريهاي نوين آموزشي از نظرفني وجود دارد؟ يافته هاي حاصل از پژوهش نشان مي دهد که نخستين عامل شناسايي شده در بعد فني ، زيرساخت هاي سخت افزاري و نرم افزاري مي باشد، که با ٧٣/٣٤ درصد اشتراک ذهني پاسخ 224 دهندگان روبه رو شده است و ديدگاه ١١ نفر از مشارکت کنندگان با اين عامل همبستگي قوي بزرگتر از (٠/٥)، دارد.