چکیده:
براساس دیدگاه مبتنی بر منابع، قابلیتهای خدماتی موقعیت رقابتی را ارتقا میبخشند که ابعاد قابلیتهای مدیریتی، سازمانی، بازاریابی و کیفیت خدمات را شامل میشوند. با توجه به اهمیت بررسی این قابلیتها از حیث اینکه بهصورت مجزا و مستقل از عملکرد موردبررسی قرار بگیرند، در این مقاله از ترکیب AHP فازی و دیمتل فازی برای ارزیابی ابعاد و شاخصها و همچنین تعیین و تجزیه و تحلیل شدّت روابط بین شاخصهایقابلیتهای خدماتی استفاده شد. در تحقیقات پیشین، نحوه تعیین اوزان در روش دیمتل فازی مشخص نشده است. اما در این تحقیق رویکردی نو در تعیین اوزان دیمتل فازی ارائه گردید. بر اساس فرآیند پنج مرحلهای تحقیق، نتایج از طریق پرسشنامههای مجزا و نظرخواهی از 10 نفر از خبرگان بدینصورت حاصل گردید که قابلیتهای مدیریتی و سازمانیاز دیگر ابعاد مهمتراند و همچنین شاخص "تحلیل و شکلدهی استراتژی" از دیگر شاخصهامهمتر بوده، بهعنوان یک نتیجه کلی در صنایع کوچک ایران، شاخص "کیفیت شرکت" به نسبت دیگر شاخصها از اولویت بیشتری برخوردار است.
Based on a resource-based perspective, the service capabilities comprisemanagerial, organizational, marketing, and service quality components that can enhance the competitive position. Owing to the key roles these capabilities may play in isolation and independent of the performance, the current study aimed to investigate the dimensions and criteria of service capabilities in Iranian Small Enterprises (ESs) employing a combination of fuzzy AHP and fuzzy DEMATELand to analyze and delineate the intensity of relationships among them.Alarge gap in existing research on fuzzy DEMATEL weights concerns determination of weights. Hence, the present five-phase study set out to bridge this gap by proposing an innovative approach to determine weights. The research data were collected through a questionnaire and a survey of the views of 10 experts in the field and the analyses of the data underscored the paramount importance of the managerial and organizational capabilities. In addition, the "analysis and formulation of the strategy" criterion was found to be more important than the others. Overall, the criterion of "Corporate Quality" can be considered as the most important criterion in Iranian ESs which should be prioritized.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اهميت بررسي اين قابليت ها از حيث اينکه به صورت مجزا و مستقل از عملکرد موردبررسي قرار بگيرند، در اين مقاله از ترکيب AHP فازي و ديمتل فازي براي ارزيابي ابعاد و شاخص ها و همچنين تعيين و تجزيه و تحليل شدت روابط بين شاخص هايقابليت هاي خدماتي استفاده شد.
بر اساس فرآيند پنج مرحله اي تحقيق ، نتايج از طريق پرسشنامه هاي مجزا و نظرخواهي از ١٠ نفر از خبرگان بدين صورت حاصل گرديد که قابليت هاي مديريتي و سازمانياز ديگر ابعاد مهم تراند و همچنين شاخص "تحليل و شکل دهي استراتژي" از ديگر شاخص هامهم تر بوده ، به عنوان يک نتيجه کلي در صنايع کوچک ايران ، شاخص "کيفيت شرکت " به نسبت ديگر شاخص ها از اولويت بيشتري برخوردار است .
(28) مرحله ١: مصاحبه با خبرگان و شناسايي شاخص هاي تحقيق مرحله ٢: تعريف مقياس زباني فازي مرحله ٣: اوزان فازي مرحله ٤: ارتباط بين شاخص ها ايجاد ساختار سلسله مراتبي ايجاد ماتريس روابط اوليه مستقيم فازي (D) تشکيل ماتريس مقايسات زوجي فازيزدايي Fuzzy AHP محاسبه ارزش توسعه اي ارزيابي ميانگين Fuzzy DEMATE L تعيين درجه بزرگي ايجاد ماتريس اوليه اثر مستقيم (F) محاسبه اوزان ايجاد ماتريس اثر مستقيم کل (S) مرحله ٥: ضرب اوزان و ارزش ها ايجاد ماتريس مستقيم کل (M) جهت اولويت بندي شاخص ها تحليل همبستگي ساختاري محاسبه ارزش ها شکل شماره ١.
Corporate effects and dynamic managerial capabilities, Strategic Management Journal, 24(1), 1011-1025.
Strategic orientations, marketing capabilities and firm performance: An empirical investigation in the context of frontline managers in service organizations.