چکیده:
هدف تحقیق حاضر, طراحی الگوی برنامه درسی سواه رسانهای در دانشگاه فرهنگیان است. در بخش کمی الگو, برای
جمع آوری اطلاعات لازم؛ از روش میدانی و جمع آوری اطلاعات از طریق کتابخانه ای ومصاحبه استفاده شده است. جامعه
آماری این پژوهش شامل متخصصان, استادان و کارشناسان علوم رفتاری و رسانه و برنامه ریزان درسی و استادان دانشگاهها
میشود. در زمینه تعیین حجم مناسب, نمونهگیری لازم به شیوه تصادفی خوشهای چند مرحلهای در بین صد نفرصورت
گرفت. همچنین در تجزیه و تحلیل اطلاعات, با استفاده از مدل ترتیبی مایرینگ و نظام مقولهبندی قیاسی» ۶ مولفه برنامه-
درسی را به شرح زیر در ۳۹ مقوله» مورد تایید قرار گرفت. در بخش اهداف, آشنایی با اصول سواد رسانه و تاثیر بر سبک
زندگی افراد و فرهنگ عمومی جامعه؛ ارزیابی وضعیت سواد رسانهای و ابعاد مختلف سواد رسانهای و مسایل مربوط به آنء از
جمله عوامل مهمی بودند که به تعدیل سواد جوانان ونوجوانان و پایش رشد آنها میانجامد. از جمله عوامل مهم و مورد توجه
در انتخاب محتواء تشخیص ارزشها و سبک زندگی در تولیدات رسانهای» برنامهریزی برای مصرف بهینه رسانهها هستند. در
روشهای ارزشیابی» انجام فقالیتهای آموزشی و تنظیم برنامه رژیم رسانهای» پیشنهادی روزانه و هفتگی است. مدل
پیشنهادی این پژوهش در زمینه الگوی برنامه درسی سوادرسانهای, همان عوامل نظریه تیلور و مبتنی بر مولفههای برنامه درسی
با رویکرد آموزشی است