چکیده:
هدف از انجام این تحقیق» بررسی اثربخشی رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد بر مسئولیت پذیری و سازگاری اجنماعی
دانش آموزان است. روش اجرای این تحقیق, از نوع یمه آزمایشی است. بنابراین این پژوهش از طریق طرح پیش آزمون-پس
آزمون دو گروهی (آزمایش و کنترل) صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانش آموزان دختر دبیرستان طلوع
سبز تهران و حجم نمونه پژوهش برابر با ۳۰ نفر میشود. برای انتخاب نمونههای تحقیق, از روش تصادفی در دو گروه
آزمایشی و گواه استفاده گردید. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش دو پرسشنامه استاندارد مسئولیت پذیری هریسون
گاف (۱۹۸۶)» سازگاری اجتماعی (سینها و سینگ» ۱۹۹۳) و پروتکل درمان مبتلی بر پذیرش و تعهد است. در این تحقیق, از
آمار توصیفی برای محاسبه میانگین و انحراف معیار متغیرهای نحقیق و نشان دادن فراوانی و نمودارهای مربوط به آن و از آمار
استنباطی» جهت بررسی فرضیههای تحقیق استفاده شده است. قبل از آزمودن فرضیه هاء فرضیه نرمال بودن توزیع دادهها از
طریق آزمون کولموگروف-اسمیرنف انجام گرفت. آنگاه فرضیه همگنی واریانسها از طریق آزمون لوین در تمام متغیرهای
دو گروه بررسی شد. برای گزارش نتایج» از معناداری آزمونهای آماری مورد نظر و برای گزارش اندازه» از اثر متغیر مستقل
استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکوا برای فرضیههای اصلی) و
تک متغیره (آنکوا برای فرضیههای فرعی) استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان دادند که: رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد بر
مسئولیت پذیری دانش آموزان تاثیر دارد. در واقعم رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد موجب بهبود حس مسئولیتپذیری در
دانش آموزان میگردد و بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان تاثیر گذار است. البته با توجه به شدت اثرء رویکرد مبتشی بر
پذیرش و تعهد بر مسئولیت پذیری تاثیر بیشتری نسبت به سازگاری اجتماعی در دانش آموزان دارد.