چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی و نوآوری سازمانی در شعب بانک سپه استان فارس انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان شعب بانک سپه استان فارس تعداد 1182 نفر می باشد. تعداد نمونه نیز با استفاده از جدول مورگان و با روش نمونه گیری خوشه ای ساده به تعداد 218 نفر تعیین شد. گردآوری داده ها از طریق دو پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی سازمانی)پودساکوف و همکاران، 2000 ( و نوآوری سازمانی)خیمنز-خیمنز، سنز واله و هرناندز اسپالاردو، 2008 ( صورت گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادله ساختاری انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که هر چهار بعد رفتارشهروندی سازمانی اعم از وظیفه شناسی، جوانمردی، فضیلت شهروندی و احترام در شعب بانک سپه استان فارس پایین تر از حد مطلوب است. از طرفی نوآوری سازمانی در هر سه بعد تولید، فرایند و مدیریتی – اداری از سطح مطلوب پایین تر می باشد. در نهایت نتایج تحقیق حاکی از این بود که رفتار شهروندی در شعب بانک های سپه استان فارس پیش بینی کننده مثبت و معنی دار نوآوری سازمانی در شعب بانک های سپه استان فارس می باشد. بنابراین با افزایش رفتار شهروندی در شعب بانک های سپه استان فارس میزان نوآوری سازمانی نیز افزایش می یابد.
خلاصه ماشینی:
در واقع هر سازمانی به کارکنانی نیاز دارد که با رفتارهای فرانقشی خود که به رفتار شهروندی سازمانی معروف است، سازمان را به سوی تحقق اهد Tan,Chew & Hamid Prajogo & Ahmed Jaskyte Mol M et Birkinshan Katz Begum Jeon & Han Podsakoff et al Nawaser گرو رضایت مشتری و اعتماد و همکاری بین اعضاء است، سوق دهد.
از طرفی نوآوری به عنوان تمایل برای تغییر تعر 6 urt et al"/>urt et al"/>،1 7 p; Knight"/>p; Knight"/>(2004) نیز نوآوری را توانایی سازمان د Huang,Jin & Yang Organizational Innovation Damanpour Damanpour,Walker & Avellaneda Nogueira & Marques Hurt et al Hult,Hurley & Knight خدمات، فرایندها یا ایده های نوین معرفی کرده اند.
مهدوی(۱۳۹۶) ضمن بررسی تأثیر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان بر رضایت مشتری در بین ۱۵۰ نفر از کارکنان و ۱۵۰ نفر از مشتریان بانک تجارت استان مازندران، به وجود رابطه معنادار بین رفتار شهروندی سازمانی و رضایت مشتری در شعب مور Kumari & Thapliyal Mittal & Kaur Gerke, Dickson, Desbordes & Gates Khaola & Sephelane آبیانت 1 (۲۰۱۸) در تحقیق خود تحت عنوان رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد کارکنان در بانک های نیجریه به این نتیجه رسید که رفتار شهروندی سازمانی شدیدا با عملکرد کارکنان رابطه دارد و بدین منظور لازم است خط مشی ها و سیاست هایی در بانک حاکم باشد که موجب تقویت رفتار شهروندی سازمانی کارکنان شده و در نهایت منجر به بهبود عملکرد آنها گردد.