چکیده:
در سالهای اخیر توسعه اقتصاد دانشبنیان و حضور شرکتهای ایرانی در بازارهای جهانی از اولویتهای اصلی اقتصادی کشور قرار گرفته است. هدف این پژوهش توسعه و تکوین الگویی راهبردی برای حضور فراملی شرکتهای دانشبنیان در بازارهای خارجی در یک مطالعه آمیخته اکتشافی میباشد. در این پژوهش پس از انجام 12 مصاحبه با مدیران و خبرگان، مولفههای بینالمللیسازی شرکتهای دانشبنیان در یک مطالعه کیفی شناسایی گردید، سپس در یک مطالعه کمی و با جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه از 243 نفر از مدیران و خبرگان در 73 شرکت دانشبنیان، از مدلسازی معادلات ساختاری کمترین مربعات جزئی برای تخمین و برآورد روابط در مدل بدست آمده استفاده شده است. تحلیل دادههای پژوهش نشان میدهد که ترکیب سه دسته مولفههای علی منبعمحور، شبکهمحور و کارآفرینمحور میتواند به پدیده محوری حضور بینالمللی پایدار شرکتهای دانشبنیان منجر شود. راهبرد شرکتهای دانشبنیان برای بینالمللی شدن، رشد از طریق مشتریمداری مبتنی بر رقابتفنارانه است و در این فرآیند شرکتهای دانشبنیان به بهبود عمکرد در سه مولفه شهرت، بقاء و رشد و ارتقاء تکنولوژیکی دست خواهند یافت.
In recent years, the development of a knowledge-based economy and the presence of Iranian companies in global markets has become one of the main economic priorities of the country. The purpose of this study is to develop and develop a strategic model for the transnational presence of knowledge-based companies in foreign markets in a mixed exploratory study. After identifying the knowledge-based companies’ internationalization constructs in a qualitative study in this research, by interviewing 14 connoisseurs and analyzing the data that acquired from the interviews using the grounded theory method, in a quantitative study and collecting information through a questionnaire of 243 in 73 company, the partial least squares approach to structural equation modeling has been used to estimate and calculate the relationships in the achieved model. Analysis of research data shows that the combination of three categories of resource-oriented, network-oriented, and entrepreneur-oriented components can lead to the sustainable international presence of Iranian knowledge-based companies. And their strategy is to grow through a customer-oriented competition based on technology, and they can get improved performance in three components: reputation, survival, and technological growth.
خلاصه ماشینی:
لذا با توجه به این راهبردهای متفاوت ، شرایط خاص کشور ما در معادلات تجارت خارجی و فقر پژوهشی در این حوزه (برای نمونه به استناد مطالعات : [١]، [٤]، [١٠] و [١١]) نگارندگان با هدف ارائه الگویی بومی برای بین المللی سازی شرکت های دانش بنیان ایرانی و بررسی پیامدهای اتخاذ این راهبرد قصد پاسخگویی به سئوالات پژوهشی زیر را دارند: عوامل مؤثر بر بین المللی سازی شرکت های دانش بنیان ایرانی چیست ؟ راهبرد مناسب برای بین المللی سازی شرکت های دانش بنیان ایرانی چه می باشد؟ بین المللی سازی شرکت های دانش بنیان ایرانی با راهبرد پیشنهادی چه پیامدهایی را بدنبال خواهد داشت ؟ روابط مجموعه عوامل ، راهبردها و پیامدهای شناسایی شده در یک الگوی کلی به چه صورت خواهد بود؟ آیا الگوی بدست آمده برای کاربست توسط کسب و کارهای دانش بنیان از اعتبار لازم برخوردار می باشد؟ در پایان انتظار می رود این پژوهش با ارائه یک مدل نظری کاربردی مبتنی بر تجربیات موفق مشارکت کنندگان در تقویت ادبیات این حوزه مشارکت داشته و بکارگیری نتایج آن بتواند بخشی از ضعف عملکردی موجود در خصوص حضور بین المللی شرکت های دانش بنیان و نقش ضعیف این شرکت ها در اقتصاد ملی را برطرف نماید.
Designing a Strategic Model for Internationalization of Iranian Knowledge Based Enterprises.
The Impact of Knowledge Management Infrastructure Capabilities on Business Intelligence with Mediatory role of Open Innovation in Manufacturing SMEs. Modern research in decision making.