چکیده:
عصر اخیر دوره دیجیتال و الکترونیک میباشد و همگام با آن آموزش نیز باید از الگوی مربوط به آن استفاده کند و در همین راستا ضروری است به بکارگیری آموزش نوین در این چارچوب پرداخت. در همین راستا این تحقیق به بررسی نحوه پیاده سازی اموزش نوین در آموزش بر خط و غیر حضوری پرداخت. این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی مبتنی بر تحلیل محتوا بود که با بررسی پژوهشهای موجود در حوزه پیاده سازی آموزش نوین در آموزش آنلاین در بین سالهای 2015 تا 2020 صورت پذیرفته است و مجموعا 10 پژوهش کاملا مرتبط با آن در این حوزه بررسی گردیده است. نتایج نشان داد الگوی مدیریت، زیر ساختها، کتب و محتوا، صلاحیت حرفهای آموزش دهنده، ویژگیهای فراگیر، سیستم کلان، بکارگیری ارزشیابی صحیح، اصلاح و تطبیق سیستم، تحریک انگیزه کار تیمی و گروهی، یادگیری مشارکتی در فعالیتها مهمترین عوامل اثر گذار بر پیاده سازی آموزش نوین در آموزش بر خط و غیر حضوری است. همچنین بر اساس یافتههای بدست آمده به ترتیب منابع و زیر ساختها؛ الگوی مدیریت و صلاحیت حرفهای آموزش دهنده مهمترین عوامل اثر گذار بر پیاده سازی آموزش نوین بر مبنای تکرار پذیری یافتههای مورد بررسی است. با توجه به نتایج بدست آمده از مضمونهای ارائه شده میتوان در امر پیاده سازی آموزش نوین در آموزش بر خط و غیر حضوری استفاده کرد.
We are now in the digital and electronic era and the instruction should accordingly use the related pattern. In line with this, it is necessary to apply modern methods of teaching and instruction within this framework. The present study intends to investigate the method of implementing a modern method of online and non-in-person instruction. The study is a qualitative research based on content analysis. After reviewing the existent researches on the implementation of modern methods of online instruction for the time span between 2015 and 2020, ten completely relevant researches have been totally investigated in this regard. The results indicated that management pattern, infrastructures, books and contents, the instructor’s professional qualifications, properties of the learner, macro-level system, application of the correct evaluation, system revision and adaptation, provocation of the team- and group-work motivation and participatory learning activities are amongst the most important factors influencing the implementation of the modern method of online and non-in-person instruction. Moreover, based on the obtained findings, resources and infrastructures, management pattern and professional qualifications of the instructor are respectively the most important factors influencing the implementation of a modern method of instruction as evidenced by the reiteration of the investigated findings. Considering the results obtained from the offered themes and contents, online and non-in-person instruction can be used as a modern method.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد الگوی مدیریت، زیر ساخت ها، کتب و محتوا، صلاحیت حرفه ای آموزش دهنده، ویژگی های فراگیر، سیستم کلان، بکارگیری ارزشیابی صحیح، اصلاح و تطبیق سیستم، تحریک انگیزه کار تیمی و گروهی، یادگیری مشارکتی در فعالیت ها مهمترین عوامل اثر گذار بر پیاده سازی آموزش نوین در آموزش بر خط و غیر حضوری است.
همچنین بر اساس یافته های بدست آمده به ترتیب منابع و زیر ساخت ها؛ الگوی مدیریت و صلاحیت حرفه ای آموزش دهنده مهمترین عوامل اثر گذار بر پیاده سازی آموزش نوین بر مبنای تکرار پذیری یافته های مورد بررسی است.
Lewellen Sanders Sung Mwaneki Lin Diaz Melis Freeman اثرات آموزش نوین مبتنی بر رویکرد فعال در آموزش الکترونیک یادگیری مادام العمر توسعة فناوری موجب گسترش حجم اطلاعات در دسترس شده است و بهره گيری مناسب از منابع اطلاعاتی را چالش برانگيز كرده است.
نتایج حاصل از تحلیل محتوای تحقیقات موجود در این زمینه نشان داد بصورت کلی الگوی مدیریت، زیر ساخت ها، کتب و محتوا، صلاحیت حرفه ای آموزش دهنده، ویژگی های فراگیر، سیستم کلان، بکارگیری ارزشیابی صحیح، اصلاح و تطبیق سیستم، تحریک انگیزه کار تیمی و گروهی، یادگیری مشارکتی در فعالیت ها مهمترین عوامل اثر گذار بر پیاده سازی آموزش نوین در آموزش بر خط و حضوری است.
همچنین بر اساس یافته های بدست آمده از تکرار پذیری مضمون ها به ترتیب منابع و زیر ساخت ها؛ الگوی مدیریت و صلاحیت حرفه ای آموزش دهنده مهمترین عوامل اثر گذار بر پیاده سازی آموزش نوین بر مبنای تکرار پذیری یافته های مورد بررسی است.