چکیده:
نهاد خانواده یکی از نهادهای مهم جامعه بشری است که زیر بناییترین و اولین نهاد اجتماع به شمار میرود. تاثیر خانواده بر رشد، تعادل و شکوفایی افراد و جامعه به حدی است که هیچ صاحب نظری نمیتواند آن را انکار کند. خانواده اولین و مهمترین بافت اجتماعی را برای رشد انسان فراهم میسازد. خانواده یکی از نهادهای مهم تربیتی است که با سایر نهادهای دیگر اجتماعی ارتباط متقابلی دارد. این نهاد در تربیت فرزندان و شکلگیری شخصیت آنها نقش بسزایی دارد. تربیت صحیح فرزندان یکی از بزرگترین و مهمترین الطاف خداوند است که سبب خوشبختی و سعادتمندی خانواده میشود، به همین دلیل در دین اسلام توجه خاصی به این مساله شده است. مدرسه و خانواده به عنوان یک بخش از جامعه در این راستا وظیفهای مهم دارد و یک محیط خانواده مطلوب سبب تربیت افراد سالم خواهد شد و عنصری موثر در پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت جامعه میباشد. خانواده و مدرسه محل یادگیری و مهارتها و کسب نگرشهایی است که فرد را در تمام مدت زندگی همراهی نموده و تضمینکننده درستی شیوهی زندگی میباشد. کودک باید به خوبی تحت سرپرستی و تربیت والدین و مربیان قرار گیرد تا استعدادهای او شکفته و تربیتش کامل شود و به مراحل والای انسانی دست یابد. تحکیم روابط خانواده و مدرسه و آموزش مهارتهای اجتماعی، از طریق ایجاد جو صمیمانه و آرام، میتواند به این نهاد اجتماعی در زمینه تحقق وظیفه خود، یعنی تربیت فرزندان، کمک شایانی نماید. انسانها، ترکیبی از استعدادها و قوای جسمی و روحی هستند و تربیت مناسب مستلزم پرداختن به هر دو بعد وجودی انسان میباشد. خانواده همچون صدفی است که اگر پایههای آن سنجیده و درست بنا نشود هرگز مرواریدی نخواهد پرورد. این مقاله که با روش تحلیلی و توصیفی و برمبنای مطالعات کتابخانهای صورت گرفته است، برآن است به نقش خانواده و مدرسه در فرایند تربیت دانشآموزان بپردازد.
The institution of the family is one of the most important institutions of human society, which is the most fundamental and the first institution of society. The influence of the family on the growth, balance and prosperity of individuals and society is such that no expert can deny it. The family provides the first and most important social context for human development. The family is one of the important educational institutions that interacts with other social institutions. This institution plays an important role in educating children and shaping their personality. Proper upbringing of children is one of the greatest and most important gifts of God that causes the happiness and prosperity of the family, for this reason, in Islam, special attention has been paid to this issue. School and family as a part of society has an important role in this regard and a favorable family environment will lead to the education of healthy people and is an effective element in advancing the goals of the education system of society. The family and the school are places of learning and the acquisition of skills and attitudes that accompany the individual throughout life and ensure the correctness of the way of life. The child must be well supervised and trained by parents and educators so that his talents flourish and his upbringing is complete and he reaches the highest human stages. Strengthening family-school relations and teaching social skills, by creating a cordial and calm atmosphere, can help this social institution in fulfilling its duty, which is to raise children. Human beings are a combination of talents and physical and mental strengths, and proper training requires addressing both aspects of human existence. The family is like a shell that will never grow pearls if its foundations are not weighed properly. This article, which has been done by analytical and descriptive method and based on library studies, intends to address the role of family and school in the process of educating students.
خلاصه ماشینی:
بازتاب و نقش دو نهاد تأثیرگذار خانواده و مدرسه در تربیت دانشآموزان فاطمه چنانی1، حمیلا چرنگ2، مهدی ضمدی3 1 دکتری زبان و ادبیات فارسی، استاد دانشگاه فرهنگیان فاطمه زهرا اهواز و شوش، استاد دانشگاه آزاد اسلامی شوش، دبیر ادبیات شهرستان شوش 2 دکترای زبان و ادبیات عرب، دبیر عربی دوره متوسطه دوم شهرستان شوش، کارشناس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش شوش، و استاد مدعو دانشگاه فرهنگیان فاطمه زهرا اهواز 3 کارشناسی ارشد جغرافیا، گرایش برنامهریزی شهری، مدیر آموزشگاه منطقه شاوور چکیده نهاد خانواده یکی از نهادهای مهم جامعه بشری است که زیر بناییترین و اولین نهاد اجتماع به شمار میرود.
تحكیم روابط خانواده و مدرسه و آموزش مهارتهای اجتماعی، از طریق ایجاد جو صمیمانه و آرام، میتواند به این نهاد اجتماعی در زمینه تحقق وظیفه خود، یعنی تربیت فرزندان، کمک شایانی نماید.
نقش و تأثیر محیط خانواده در تربیت دانشآموزان در هر نظام تربیتی و اخلاقی از خانواده به عنوان عاملی موثر در پرورش افراد نامبرده شده است وظیفه و جایگاهی که خانواده در این فرآیند دارد از یکسو فرد و از طرفی دیگر جامعه را متأثر میسازند.
همچنین روابط عاطفی و محبت میان والدین با فرزندان و بخصوص فرزندان نوجوان و جوان که در معرض آسیبهای اجتماعی بیشتری قرار دارند، در خانواده که مهمترین نهاد تربیتی جامعه و نخستین آموزشگاه فرد شمرده میشود، اثرگذارترین عامل حرکت مطلوب فرزندان و نوجوانان برای انتخاب سبک و شیوه زندگی سالم و اسلامی بر طبق آیات و روایاتی است که در این زمینه بدست ما رسیده است.