چکیده:
عناصر چهارگانه در میان اساطیر و باورهای کهن بشر جایگاهی ویژه داشته و آرای فیلسوفان، طبیبان و عارفان زیادی را بهخود اختصاص داده است. در ادبیات نیز این عناصر آشکار بوده است. باشلار تخیلات مادی بشر را براساس عناصر آب، آتش، خاک و باد طبقهبندی میکند و معتقد است برای بازشناسی شاعران اصیل، باید به میزان نزدیکی و دوری آنها از این عناصر توجه کرد. از نظر او اثر هنری پویایی خود را از عمق ارتباط با عناصر چهارگانه میگیرد که این عناصر بهشکل گسترده و هنری در سورۀ قصص آشکار است.
مربع معنایی با فشرده کردن فرایند کلامی، نقطۀ مرکزی و قلب گفتمان را نشانه میرود. فرایند پویای کلام را به تصویر میکشد و بر ارتباط مقولهای استوار است. هدف این مقاله یافتن تأثیر عناصر چهارگانه بر فرایند تحول معنایی است تا اثر آنها را در لایۀ انتزاعی و پنهان متن کشف کند. بدین ترتیب، نگارندگان در این پژوهش کوشیدهاند با استفاده از رویکرد مربع ـ معناشناسی گرمس و نظرات باشلار کارکرد این عناصر طبیعی را در سورۀ قصص با محوریت داستان حضرت موسی(ع) و فرعون بررسی کنند و تضادهای موجود در محور حرکتی دو کنشگر اصلی داستان را براساس مربع ـ معناشناسی گرمس تحلیل کنند.
نتایج مقاله نشان میدهد، عناصر چهارگانه، همگونی زیادی با جامعۀ هدف نبوت حضرت موسی(ع) (جامعۀ مصر) دارند. آب، آغازگر نجاتبخشی بشر است. آتش، نشانۀ تغییر و تولدی دوباره است. بسامد عنصر خاک پررنگتر از بقیۀ عناصر است. هممچنین، در محور معنایی رسالت و هدایت، عناصر چهارگانه محور ارتباطی تقابل تناقضی را شکل میدهند.
The four elements have a key position between ancient myths.These elements have also represented in literature, and Gaston Bachelard categorizes human material imaginations based on the elements of water, fire, soil, and wind. According to Bachelard, to recognize the original poets one should consider their closeness from these elements and their distance from these elements. he beleives that the artistic works get their dynamics from the dept of relation with four elements which widely represented in an artistic from in Surah Al-Qasas. the semantic square aims the central point and heart of the discourse by compressing the verbal process; it depicts the dynamic verbal process and relies on the speech relation.the end of this article is finding the effect of four elements on semantic transformation to discover their effects on the hiddan and abstract layers of the text.in this way the authors of this research have attempted to study the function of these natural elements within the story of prophet Moses and pharaoh by use of a descriptive-analytical method and analyze contradictions in the movement axis of the two main actors of the story,based on the Grimes square semantics.
. The result show that the four elements have considerable similarity to the target community of Moses Prophecy. water is the beginner of sloving humanity.Fire is a sign of change and rebirth.the highest frequency belongs to the elements of soil. Also the four elements of the communication axis figure out contradiction opposition in the semantic axis of mission and guidance.