چکیده:
در تاریخ 31 ژوئیه 2019 وزارت خزانهداری ایالات متحده اعلام کرد که وزیر امور خارجة ایران بر اساس فرمان اجرایی 13876 مورخ 24 ژوئن 2019 در فهرست تحریمی این کشور قرار گرفته است. دلیل این امر، کمک به پیشبرد مقاصد رهبر ایران در سیاست خارجی عنوان شده است. بر اساس حقوق بینالملل عرفی، وزیر خارجه در کنار رئیس دولت و رئیس حکومت در زمره مقامات عالیرتبة دولتی محسوب می شود که در حقوق بینالملل از مصونیت برخوردارند. مبنای اعطای مصونیت به رئیس دولت، احترام به حاکمیت بر اساس اصل برابری کشورها و همچنین، مبنای اعطای مصونیت به رئیس حکومت و وزیر امور خارجه، انجام هرچه بهتر و مؤثرتر وظایف محوله است. در این خصوص میتوان بهطور خاص به مصونیت از تعقیب و رسیدگی کیفری و حقوقی و مصونیت از اجرای تصمیمات محاکم کشور خارجی اشاره کرد. ایالات متحده در عمل مدعی است که مصونیت وزیر خارجة ایران را نقض نکرده و حتی پس از درج نام وزیر خارجه در فهرست تحریمی، اجازة حضور وی را بهرغم اعمال برخی محدودیتهای مجاز، به مقر سازمان ملل متحد ارائه کرده است. بنابراین، تحریم هدفمند مورد بحث، منجر به نقض تعهد بینالمللی ایالات متحده در چارچوب مصونیت وزیر خارجه نشده است. این نوشتار ضمن مروری بر قلمرو تعهد مصونیت مقامات دولتی، نسبت میان تحریم هدفمند و مصونیت وزیر خارجة ایران را در پرتو اقدام اخیر ایالات متحده بررسی می کند.
On July 31, 2019, United States Secretary of the Treasury declared that Iran’s Minister of Foreign Affairs has been sanctioned under the Executive Order 13876 dated June 24, 2019. Contribution in pursuing the Iranian leader’s foreign policy was the reason indicated for this action. Head of States, Head of Governments and Ministers of Foreign Affairs are among high ranking State officials who enjoy immunity under customary international law. Respect for sovereignties based on the principle of sovereign equality of States as the basis of the Head of States immunity and the effective performance of Head of Governments and Minister of Foreign Affairs’ functions are considered as raison d'etre of immunities afforded to them. Immunity from civil and criminal jurisdiction and execution of foreign courts’ decisions are among those immunities. The US contests that the immunity of Iran’s Minister of Foreign Affairs has not been breached; particularly after imposing sanctions, he was allowed to enter to the United Nations Headquarters while imposing certain authorized restrictions on his movement. Hence, this targeted sanction would not violate the US obligations regarding immunity. This article tries to explore through examining the scope of the rule of State official’s immunity, the relationship between US targeted sanctions and the immunity of Iran’s Minister of Foreign Affairs.
خلاصه ماشینی:
cilamag/١٠٢٢٠٦٦ تاريخ دريافت : ١٣٩٨/٠٦/٢٥ تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/١١/٢٩ چکيده در تاريخ ٣١ ژوئيه ٢٠١٩ وزارت خزانه داري ايالات متحده اعلام کرد که وزير امور خارجۀ ايران بر اساس فرمان اجرايي ١٣٨٧٦ مورخ ٢٤ ژوئن ٢٠١٩ در فهرست تحريمي اين کشور قرار گرفته است .
نامۀ نمايندة ايران در سازمان ملل به مجمع عمومي ، مورخ ٥ اوت ٢٠١٩ پنج روز پس از اين اقدام ، نمايندة دائم ايران در سازمان ملل ، نامه اي به دبيرکل ملل متحد ارائه نمود٤١ و طي آن ، اين اقدام ايالات متحده را نوعي تحميل تحريم غيرقانوني و نقض فاحش هنجارهاي بنيادين و اصول حقوق بين الملل قلمداد کرد؛ ازجمله : حقوق ديپلماتيک ، بخصوص غيرقابل تعرض بودن و مصونيت مقامات عالي رتبه ازجمله وزير امور خارجه که به عنوان هنجار پذيرفته شدة جهاني و بخشي از حقوق بين الملل عرفي تلقي مي شود؛ بند ٢ ماده ١٠٥ منشور ملل متحد؛ کنوانسيون مصونيت ها و مزاياي ملل متحد؛ کنوانسيون وين در مورد روابط ديپلماتيک ؛ موافقت نامۀ مقر ملل متحد ١٩٤٧؛ 42 و قطعنامه هاي مرتبط مجمع عمومي .
حال سؤال اين است که آيا وضع تحريم توسط قانونگذار دولت خارجي نيز در قلمرو مفهوم مصونيت جاي مي گيرد؟ توضيح اينکه رئيس جمهور ايالات متحده بر اساس ماده ٢ قانون اساسي اين کشور مي تواند در قالب صدور فرمان اجرايي قانونگذاري کند.
org/65996/u-s-sanctions-against-irans-foreign-minister-and-international-law/ ايران است که در اين حالت بايد واکنش ساير دولت ها و بازيگراني چون بانک ها را مشاهده 80 کرد.
org/65996/ u-s-sanctions-against-irans-foreign-minister-and-international-law/ Watts, Arthur, "Heads of Governments and Other Senior Officials", Max Planck Encyclopedias of International Law, Online Version, at: www.