چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده با خودکارآمدی انجام گرفته است.
پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همپستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر دانش آموزان مقطع متوسطه
شهر اراک بود که ۶۳۰ دانش آموز دختر و پسر بود به عنوان نمونه ی پژوهش به روش نمونهگیری خوشه ای
انتخاب شدند. به منظور <جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ی حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و
همکاران و پرسفنامه خودکارآمدی شرر و همکاران استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها ضریب
همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام محاسبه شد. تایی نشان داد کمپینحمایت اچتماعی ادراگ شاه
و خودکارامدی ارتباط معنی داری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که حمایت ادراک شده از
سوی خانواده پیش بینی کننده ی خودکارآمدی است. با توجه به ارتباط منابع گوناگون حمایت اجتماعی
ادراک شده با خودکارآمدی در نوجوانان, تنظیم و تدوین برنامههای آموزشی مناسب در راستای افزایش
حمایت و ارتقای خودکارآمدی در حوزه ی خانواده و مدرسه مفید و موثر است.
The present study aimed to investigate the relationship between perceived social support and self-efficacy.
The present study is descriptive-correlational. The statistical population of the present study is high school students
The city of Arak had 630 male and female students as a sample of cluster sampling research
were chosen. In order to collect information from the Perceived Social Support Questionnaire, Zimet and
Colleagues and the self-efficacy questionnaire of Scherer et al. Were used. To analyze the coefficient data
Pearson correlation and stepwise regression were calculated. Tai showed the campaign of Adrag Shah's social support
And there is a significant relationship between self-efficacy. The results of regression analysis showed that the perceived support of
The family side is a predictor of self-efficacy. Due to the connection of different sources of social support
Perceived with self-efficacy in adolescents, planning and formulating appropriate educational programs in order to increase
Supporting and promoting self-efficacy in the field of family and school is useful and effective.