چکیده:
وجود پیاده راه به ارتقای تصوی ذهنی افراد از شهر کمک کند , به گفته "جین جکوبز" شهر را میتوان از خیابانهایش شناخت پیاده راه صف به علت نگرش صرفا کالبدی و عدم توجه به بعد ذهنی منظر مورد بررسی قرار گرفت. هدف از تحقیق تحلیل توانمندیها و تنگناها و مقایسه تطبیقی گذشته، حال و اینده و ارائه استراتژیها است. روش تحقیق توصیفی -تحلیلی میباشد. یافتههای تحقیق بیانگر ان است در وضعیت سابق نسبت به وضعیت فعلی میتوان به جذب مشتری به دلیل امکان ورود خودروسواران و شفافیت مسیر به دلیل وجود پانلهای نصب اگهی , باجه تلفن , حس تعلق ساکنان نسبت به محیط به دلیل وجود مالک در املاک تجاری , وجود اتحادیه اصناف در شرایط مطلوبی بود, ولی عدم تداوم عناصر زیباسازی شهری , فرسوده و متروکه بودن بسیاری از ساختمانها ، عدم دسترسی به پارکینگ، سرویس بهداشتی , فضای سبز و نماز خانه از مشکلات فعلی پیاده راه است در قسمت دسترسی میتوان به ایجاد پارکینگهای طبقاتی با استفاده از پتانسیلهای کاربریهای متروکه, هموار سازی مسیر برای معلولین با طراحی نرده و حصارها , منع ورود موتورسیلکتها با نصب تابلوهای راهنمای در قسمت کالبد میتوان به اعطای فرصتهای تشویقی به مالکین ساخت و ساز مشروط به توجه به خط اسمان , اعطای فرصتهای تشویقی مشروط به هماهنگی رنگ و فرم تابلوهای شهری , بهسازی ساختمانهای فرسوده تاریخی,توالی و تناسب مبلمان شهری با یکدیگر در بخش کاربریها میتوان به ایجاد کاربریهای ترکیبی, تخصیص ساختمانهای متروکه به فعالیتهای 24ساعته در بخش اقتصاد میتوان به تخصیص ساختمانها به کافی شاپها و فروشگاه ,چند منظوره کردن کاربریها, تعیین مالکیت اراضی متروکه و سرمایه گذاری در انها جهت جبران کاستیهای کاربریهای شهری ,در گزینه اجتماعی میتوان به رنگهای ملایم و ارائه فعالیتهای تجاری بانوان مانند مانتوفروشی و طلا فروشی اشاره کرد.
خلاصه ماشینی:
یافته های تحقیق بیانگر ان است در وضعیت سابق نسبت به وضعیت فعلی میتوان به جذب مشتری به دلیـل امکان ورود خودروسواران و شفافیت مسیر به دلیل وجود پانلهای نصب اگهی , باجه تلفن , حـس تعلـق سـاکنان نسـبت بـه محیط به دلیل وجود مالک در املاک تجاری , وجود اتحادیه اصـناف در شـرایط مطلـوبی بـود, ولـی عـدم تـداوم عناصـر زیباسازی شهری , فرسوده و متروکه بودن بسیاری از ساختمانها ، عدم دسترسی به پارکینگ ، سـرویس بهداشـتی , فضـای سبز و نماز خانه از مشکلات فعلی پیاده راه است در قسمت دسترسی میتوان به ایجاد پارکینگ های طبقاتی با استفاده از پتانسیلهای کاربریهای متروکه , هموار سازی مسیر برای معلولین با طراحی نرده و حصارها , منـع ورود موتورسـیلکتها بـا نصب تابلوهای راهنمای در قسمت کالبد می توان به اعطای فرصتهای تشویقی به مالکین ساخت و ساز مشروط به توجـه بـه خط اسمان , اعطای فرصتهای تشویقی مشروط به هماهنگی رنگ و فرم تابلوهای شهری , بهسازی سـاختمانهای فرسـوده تاریخی,توالی و تناسب مبلمان شهری با یکدیگر در بخـش کاربریهـا میتـوان بـه ایجـاد کاربریهـای ترکیبـی, تخصـیص ساختمانهای متروکه به فعالیتهای ٢٤ساعته در بخش اقتصاد میتوان به تخصیص ساختمانها به کـافی شـاپها و فروشـگاه ,چند منظوره کردن کاربریها, تعیین مالکیت اراضی متروکه و سرمایه گذاری در ان ها جهت جبران کاستی های کاربریهـای شهری ,در گزینه اجتماعی میتوان به رنگهای ملایم و ارائه فعالیتهای تجاری بانوان مانند مانتوفروشی و طلا فروشـی اشـاره کرد.