چکیده:
پوشــش اســلامی به عنوان یک ضرورت دینی اسلام تعریف شــده است و در اصل آن تردیدی وجود ندارد. اما شــکل گیری گفتمان حقوق بشری در جهان امروزی سوالات چندی پیرامون این فریضه الهی بوجود آمده اســت. یکی از مهمترین حوزه های چالشی آن اســت که آیا چنین حکمی با آزادی افراد در تعارض می باشد یا خیر. رویکرد بحث، اســتفاده از نظام بین المللی حقوق بشــر می باشد. هدف از تحقیق فعلی، اثبات این ادعا اســت که بین پوشش و آزادی منافاتی وجود ندارد همچنان که بین الزام به عدم پوشش و آزادی تنافی وجود دارد این ادعا با تکیه بر مفهوم منفعت جمعی که از ماهیت حقوق بشری نسل سوم به دست می آید، ثابت شد نی است. از یافته های این تحقیق آن است که در مواردی با اهتمام بخشی به منفعت جمعی می توان آزادی های افراد را تضمین کرد و از این طریق کرامت انسانها را مورد توجه قرار داده است.
خلاصه ماشینی:
هدف از تحقيق فعلي ، اثبات اين ادعا اســت که بين پوشش و آزادي منافاتي وجود ندارد همچنان که بين الزام به عدم پوشش و آزادي تنافي وجود دارد اين ادعا با تکيه بر مفهوم منفعت جمعي که از ماهيت حقوق بشري نسل سوم به دست مي آيد، ثابت شد ني است .
پوشش اسلامي ، آزادي ، حقوق بشر، منفعت جمعي ١- عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد نجف آباد 507 مقدمه زندگي جمعي بشر اقتضاءات و الزاماتي دارد که رسيدن به هدف مطلوب اجتماعي را ميسر مي کند اين کليت مورد پذيرش واقع شده است و نمي توان مخالفي براي آن يافت .
پرونده هاي مختلفي در برابر دادگاه اروپايي حقوق بشــر قرار گرفته است که حاکي از تقدم منفعت جمعي بر منافع فردي در استفاده از آزادي مي باشد.
(٢٠١٤ ,Sara Tonolo( دادگاه در عين حال که پوشش را مصداق آزادي مذهب (ماده ٩ کنوانسيون اروپايي حقوق بشر) و مصداق آزادي بيان (ماده ١٠ کنوانسيون ) مي داند، اما نمي تواند از منفعت جمعي (public intereဧs) نيز عدول کند و در نهايت مي گويد استفاده از بعضي نمادهاي مذهبي مي تواند بر ديگر حقوق بشر همچون حق بر ســلامت اثر منفي بگذارد و در اين راستا به مشــکلات ايجاد شده از اين رهگذر توجه مي دهد.
از طرف ديگر آثار مثبت و منفي متعددي براي پوشش در ادبيات فقهي و غيرفقهي بيان شده است که حاکي از وجود شــاخصه هاي منفعت جمعي با رويکرد حقوق نسل سوم مي شود.