چکیده:
امروزه رفتار مصرف اخلاقی منجر به رضایتمندی نهایی مصرفکنندگان از خرید و مصرف کالاها و خدمات میشود. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر انگیزههای مصرف اخلاقی از طریق رفتار مصرف اخلاقی بر رضایت از خرید مصرفکنندگان پوشاک در شهرهای ایلام، خرمآباد و کرمانشاه، صورت گرفته است. این پژوهش از نوع پیمایشی بوده و از نظر هدف توسعهای کاربردی است. جامعه آماری تمام مصرفکنندگان پوشاک در سه شهر ذکر شده میباشد، که با استفاده از جدول مورگان نمونهای معادل 384 نفر جهت مطالعه انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن توسط خبرگان تایید شده و پایایی همه متغیرهای تحقیق با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (آلفای کرونباخ همه متغیرها بالاتر از 7/ 0 محاسبه شد) تایید شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. نتایج برآمده از فرضیات تحقیق نشان میدهد که انگیزههای مصرف اخلاقی هم بهصورت مستقیم و هم از طریق رفتار مصرف اخلاقی بر رضایت از خرید تاثیرگذار است. همچنین از بین مولفههای انگیزههای مصرف اخلاقی، مولفه تمایز با ضریب مسیر 36/ 0 بهصورت مستقیم و مولفه زیباییشناختی با ضریب مسیر 66/ 0 از طریق رفتار مصرف اخلاقی بیشترین تاثیرگذاری را بر رضایت از خرید مصرفکنندگان دارد.
Ehical consumption behavior leads to final consumer satisfaction with buying and consuming goods and services. Thus, we studied the effect of ethical consumption incentives relations through ethical consumption behavior on satisfaction with the purchase of clothes consumers in Ilam, Khoramabad and Kermanshah. This research is a survey-based study and is considered as an extension of application. statistical society are all of the clothes consumers in the 3 cities mentioned earlier, which a sample of 384 people has been chosen through Morgan table with stratified sampling method. Questionnaires information gathered and its validity confirmed and all variables of the research‘s reliability got confirmed by Cronbach‘s coefficient alpha. The findings of the research have shown that ethical consumption incentives effect on satisfaction with the purchase both directly and through ethical consumption behavior.
خلاصه ماشینی:
استدلال هاي حاصل از کارهاي پژوهشي سزميژن و 1 Chang 2 Romu 3 Gourville 4 Grewal همکاران (٢٠٠٥) و همچنين شريف (٢٠١٦)، تأثيرگذاري انگيزه هاي رفتار مصرف اخلاقي از طريق رفتار مصرف اخلاقي بر رضايت از خريد را مورد تأييد قرار ميدهد.
نتايج به دست آمده از پژوهش نشان ميدهد که انگيزه هاي مصرف اخلاقي از طريق رفتار مصرف اخلاقي تأثير مثبت و معناداري بر رضايت از خريد مصرف کنندگان (مقدار t محاسبه شده براي ضريب مسير ٠/٦١ برابر با ٧/٩٣ بود) دارد.
تمايل به زيبايي شناختي از طريق رفتار مصرف اخلاقي بر رضايت از خريد مصرف کنندگان (مقدار t محاسبه شده براي ضريب مسير ٠/٦٦برابر با ٧/٦٦ بود) تأثير مثبت و معناداري دارد که اين نتايج با يافته هاي سزميژن و همکاران (٢٠٠٥) سازگار بود.
تمايل به لذت بردن تأثير مثبت و معناداري بر رضايت از خريد مصرف کنندگان (مقدار t محاسبه شده براي ضريب مسير ٠/٣١برابر با ٤/٩١ بود) دارد که اين نتايج با يافته هاي چنگ و همکاران (٢٠٠٠) سازگار بود.
عشق به منزله يکي ديگر از انگيزه هاي مصرف اخلاقي بر رضايت از خريد مصرف کنندگان تأثير مثبت و معناداري (مقدار t محاسبه شده براي ضريب مسير ٠/٣٥ برابر با ٥/٠٠ بود) دارد که با يافته هاي البرت ١ و همکاران (٢٠٠٨) سازگار است .
تأثير زيبايي شناختي به مثابه چهارمين بُعد از انگيزه هاي مصرف اخلاقي بر رضايت از خريد مصرف کنندگان مثبت و معنادار (مقدار t محاسبه شده براي ضريب مسير ٠/٣٢ برابر با ٤/٧٧ بود) است که اين نتايج ، با يافته هاي پژوهش سزميژن و همکاران (٢٠٠٥) سازگار است .