چکیده:
در سالهای اخیر موضوع فرصتهای کارآفرینی، به عنوان مفهومی که میتواند قلمرو کارآفرینی را از دیگر حوزههای مدیریت متمایز کند و به عنوان حوزهای مستقل به آن مشروعیت ببخشد، مورد توجه قرار گرفته است. در ادبیات حوزه فرصتهایکارآفرینی، دو جریان نظری شاخص وجود دارد: رویکرد خلق و رویکرد کشف فرصت. با وجود اینکه پژوهشهای بسیاری به بررسی هر یک از این دو رویکرد پرداختهاند، مطالعات کافی در جهت بررسی ارتباط بین این دو رویکرد انجام نشده است. تناقضات بین دیدگاههای این دو رویکردباعث پراکندگی ادبیات کارآفرینی شده است و هنوز توافقی درباره پاسخ سوالات اساسی این حوزه یعنی منشاء و ماهیت فرصتهای کارآفرینی (سطح هستیشناسی) و فرایند توسعه فرصتهایکارآفرینی (سطح معرفت شناسی) وجود ندارد. هدف این مقاله مقایسه دیدگاههای مختلف درخصوص منشاء و فرایند شکلگیری فرصتهای کارآفرینی و ارائه یک گونه شناسی از این فرصتها است. این مقاله تلاش میکند تا بامقایسه و جمعبندی دیدگاههای متفاوت موجود در ادبیات، در رفع مشکل پراکندگی ادبیاتاین حوزه و تناقض رویکردهای حوزه فرصتهای کارآفرینی مشارکت داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
طبق اين تعريف فرصت کارآفريني لزوماً نيازمند کشف (يا خلق ) رابطه اي جديد بين وسيله - هدف است ؛ درحالي که ديگر فرصت هاي سودآوري از طريق بهينه سازي در چارچوب هاي موجود حاصل ميشوند(١٩٩٧ Kirzner) به عبارت ديگر سودآوري از طريق بهبود کارايي در بازار يا سازمان حاصل ميشود و شامل ارائه محصول يا روش جديد نيست .
13 جدول ٢: مقايسه ديدگاه هاي کرزنر، شومپيتر و لاچمن درباره فرصت هاي کارآفريني (رجوع شود به تصویر صفحه ) فرايند شکل گيري فرصت : کارآفرين فرصت ها را کشف مي کند يا آنها را خلق ميکند؟ علاوه بر ماهيت و منشاء فرصت ، و به عبارت ديگر بحث هايي که در سطح هستيشناسي مطرح ميشود، فرايندهاي مرتبط با فرصت ، يعني فرايندهاي کشف ، خلق ، ارزيابي و بهره برداري، نيز که در سطح معرفت شناسي مطرح ميشود، از سوالات اساسي ادبيات کارآفريني بوده است (٢٠١١ Barreto).
2011) با وجود اين ميتوان دو ديدگاه غالب را، درباره نحوه شکل گيري فرصت هاي کارآفرينانه ، در ادبيات کارآفريني شناسايي کرد: نظريه کشف فرصت (٢٠٠٣ Eckhardt and Shane) و نظريه خلق فرصت (٢٠٠٧ Alvarez and Barney ;٢٠٠٣ .
Discovery and creation: Alternative theories of entrepreneurial action.
A theory of entrepreneurial opportunity identification and development.
Strategic entrepreneurs at work: The nature, discovery, and exploitation of entrepreneurial opportunities.
The Impact of Environment and Entrepreneurial Perceptions on Venture‐Creation Efforts: Bridging the Discovery and Creation Views of Entrepreneurship.
Entrepreneurial discovery and the competitive market process: An Austrian approach.
Prior knowledge and the discovery of entrepreneurial opportunities.
Entrepreneurial alertness in the pursuit of new opportunities.
Beyond creative destruction and entrepreneurial discovery: a radical Austrian approach to entrepreneurship.