چکیده:
هدف این پژوهش تعیین تاثیر آموزش هوش هیجانی بر ارتقای سازگاری اجتماعی دختران تکوالدی با مشکلات هیجانی و رفتاری مقطع متوسطه اول شهر تهران بود. این پژوهش در زمرۀ طرحهای شبه تجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش تمامی نوجوانان دختر 13 تا 16 دارای مشکلات هیجانی و رفتاری شهر تهران سال تحصیلی 93-1392 که دارای خانوادههای تکوالدی بودند. گروه نمونه با گزینش هدفمند شامل 28 نفر از آنها که با افت آزمودنیها، 11 آزمودنی در گروه آزمایشی و 12 نفر در گروه کنترل شرکت داشتند. برنامۀ آموزشی در ده جلسۀ دو ساعته و به روش کارگاهی ارائه شد. در این پژوهشپرسشنامۀ نیازسنجی، فهرست بررسی رفتار کودک و فرم خودسنجی نوجوانان (Achenbach & Rascula, 2001) و زیرمقیاس سازگاری اجتماعی از پرسشنامۀ شخصیتی کالیفرنیا (Tiegs, Clark &Thrope, 1941) مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل دادهها به روش تحلیل واریانس چندمتغیره با طرح اندازهگیریهای مکرر نشان داد که بر اثر برنامۀ آموزش هوش هیجانی، سازگاری اجتماعی آزمودنیها افزایش یافته و اثربخشی برنامه تا مرحلۀ پیگیری نیز پایدار بوده است (01/0> P). شرکت در این دورۀ آموزشی، به افزایش سازگاری اجتماعی نوجوانان تکوالدی دارای مشکلات رفتاری و عاطفی منجر شده است؛ بنابراین آموزش مهارتهای هوش هیجانی بهعنوان مهارتهای زیربنایی سلامت روان رویکردی تاثیرگذار در افزایش سازگاری اجتماعی نوجوانان است.
The purpose of this study was to evaluate effect emotional intelligence on components of social adjustment of adolescents with single parents in Tehran city. The study utilized a quasi-experimental research method with pretest-posttest and follow-up with control group. The population was all adolescents girls 13 to 16 age with emotional and behavioral problems and single parent in Tehran city in 2012-2013 (1392-93 s.c.).The sample of the study selected by a purposive sampling method and11 students in the experimental group and 12 students in the control group were among the adolescents with emotional and behavioral problems who were living in single parent families. This program was offered through workshop which consisted of 10 sessions, two hours per session. The instruments which were used in this study included Need Assessment Checklist, Child Behavior Checklist (CBCL), and Youth Self Report (YSR); (Achenbach & Reskula, 2001), Social Adjustment subscale of California Personality Inventory (Tiegs, Clark & Thrope, 1941). The obtained data was analyzed using Repeated Measures of Analysis of Variance, which showed that emotional intelligence training program could significantly increase social adjustment in adolescents with emotional and behavioral problems in single parent families. (p<0/01). Participating in the workshop, has led to increasing the social adjustment of adolescents with emotional and behavioral problems that living in single parent. Therefore, it is concluded that emotional intelligence skills training, as basic skills of mental health, can be an effective approach in increasing social adjustment of adolescent.
خلاصه ماشینی:
واژههای کلیدی: برنامۀ آموزش هوش هیجانی، سازگاری اجتماعی، نوجوانان دختر دارای مشکلات هیجانی و رفتاری، تکوالدی Effect of training emotional intelligence on components of social adjustment of female adolescents with emotional and behavioral problems with single parents Farzaneh Motamedi, Ph. D Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran.
تحقیقات نیز تأیید کردهاند که هوش هیجانی عامل مهمی در سازگاری موفق در زندگی است و افراد دارای هوش هیجانی بالاتر، سازگاری اجتماعی بیشتری داشتند (Engelberg & Sjoberg, 2004; Mestre& et al, 2006; Sjoberg, 2008; Ruiz-Aranda, Castillo, Salquero, Cabello, Fernandez-Berrocal & Balluerka, 2012; Thilagavathy, 2013; Brouzos, Misailidi & Hadjimattheou, 2014) هوش هیجانی بالا در نوجوانان با ارتباط بهتر با همسالان، ثبات هیجانی، شبکههای اجتماعی قویتر رابطه مستقیم دارد (Bastian, Burns & Nettelbeck, 2005).
آموزش مؤلفههای هوش هیجانی و کسب مهارت در شناسایی، کنترل و مدیریت هیجانات خود و دیگران موجب میشود تا افراد سازگاری بهتری داشته باشند (Chen, Lin& Tu, 2006; Humphrey, Curran, Morris, Farrell & Woods, 2007; Salguero, palomera& Fernandez-Berrocal, 2011; Jdaitawi, Ishak & Mustafa, 2011; Punia & Sangwan, 2011; Kumar, Mehta & Maheshwari, 2013; Brackett, Rivers, Reyes & Salovey, 2012; Brouzos, Misailidi & Hadjimattheou, 2014) از مهارتهای گوش کردن به شیوۀ مؤثر استفاده کرده و از تبدیل ناگهانی هیجانها به واکنشهای منفی جلوگیری نمایند (Ciarrochi, Chan & Caputi, 2000).
این یافته با یافتههای Salguero, palomera& Fernandez-Berrocal, (2011)؛; Ruiz-Aranda, Castillo, Salguero, Cabello, Fernandez-Berrocal & Balluerka (2012)؛ Brackett, Rivers, Reyes & Salovey (2012) و Brouzos, Misailidi & Hadjimattheou (2014) همسو و همگی شواهدی دال بر توانایی افراد برای افزایش سازگاری اجتماعی از طریق شرکت در برنامههای آموزش هوش هیجانی ارائه دادند و با یافتههای Jdaitawi, Ishak & Mustafa (2011) و Kumar, Mehta & Maheshwari (2013) همسو نیست.