چکیده:
خاقانی شروانی (595- 520 ق) از شاعران بزرگ سبک
آذربایجانی و یکی از بزرگترین قصیده سرایان ایران است.
گستردگی زمینههای سخن خاقانی، قدرت وی در استخدام
معانین تازه و بکر، دقت نظر در توصیفات و بهرهگیری از
ترفندهای شعری در آفرینش تصاویر هنری ساحت شعری او
را به قدری بلند کرده است که راهیابی به آن برای شهسواران
پهنه ادب فارسی سخت و گاهی به آرزو بدل کرده است؛ این
مقاله سعی دارد نام آشناترین قصیدة خاقانی - قصیده ایوان
مداین - را با نظریه ارتباطی یاکوبسن مورد بررسی و تحلیل
قرار دهد؛ این نظریه بر پایۀ سه عامل اساسین فرستنده، گیرنده،
پیام و سه عامل فرعی زمینه، رمز و تماس استوار است که
هریک از شش عامل زبانی به ترتیب دارای نقش/کارکردهای
عاطفی، ترغیبی، ادبی، ارجاعی، فرازبانی و همدلی هستند؛
وجه غالب در هرمتن به تناسب ساختار زبانی و معنایی آن
متفاوت است؛ نتیجه تحقیق نشان می دهد وجه غالب در این
قصیده با توجه مختصات شعری و هنری خاقانی کارکرد ادبی
می باشد.
Khaghani Shervani (520-595, AD/the Hejira) is
one of the greatest Iranian balladeers and of the
great poets of Azerbaijani style. The extent of the
areas in Khaghani’s speech,his skill in using new
and pristine sense of meaning, the accuracy of the
descriptions and using poetic tricks in the creation
of artistic images have promoted his poetic realm
so that entering to it has become difficult and
sometimes a wish to the user of Persian literature.
The appearance of new literary theories in the
field of literature has provided an opportunity to
the literary text addressees to present different and
new readings from literary texts.This article
attempts to analyze Khaghani’s most famous
ballad, “Qasidat of Ctesiphon Porch (Eavan e
Madaen)”, based on " Jakobson’s theory of
communication ". This theory is based on three
basic elements: sender, receiver and message and
three minor factors: context, code and channel.
Each of these six language dimensions/factors has
emotive, conative, aesthetic/poetic, referential,
metalingual and phatic functions, respectively.
The result of research shows that the dominant
function in this Qasidat regarding Khaghani’s
artistic and poetic features is referential.