چکیده:
این مقاله نتیجة مطالعهای است که طی یک سال و در دو مرحله، در صنعت فولاد ایران انجام شده است. روش مطالعه در هر دو مرحله، روش کیفی است. مرحلة نخست شامل مصاحبههای عمیق با مدیران صنعت فولاد میباشد؛ که هدف آن تعیین ارتباط دیدگاه مبتنی بر منابع سازمان و نوآوری سازمانی است. از مصاحبههای مرحلة نخست به همراه مرور ادبیات، چنین برمیآید که مسئولیت اجتماعی بنگاه در صنعت فولاد ایران در طی 8 سال (از سال 1368-76) تأثیر عظیمی بر نوآوری در این صنعت داشته است. در مرحلة دوم، به بررسی تعاملات پویا میان مسئولیت اجتماعی بنگاه، یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی پرداخته شده است. از نتایج حاصل از این مرحله مشخص شد که راهبردهای مسئولیت اجتماعی به توسعة توانمندی¬های یادگیری منتهی می¬شود، که به نوبۀ خود به نوآوری سازمانی می¬انجامد.
This article is the result of a study conducted in the Iranian steel industry in one year and in two stages. The study method in both stages is a qualitative method. The first stage includes in-depth interviews with steel industry executives; Its purpose is to determine the relationship between organizational resource-based perspectives and organizational innovation. From the interviews of the first stage along with the literature review, it appears that the corporate social responsibility in the Iranian steel industry during 8 years (from 1368-76) has had a huge impact on innovation in this industry. In the second stage, dynamic interactions between corporate social responsibility, organizational learning and organizational innovation are examined. The results of this phase showed that social responsibility strategies lead to the development of learning capabilities, which in turn leads to organizational innovation.