چکیده:
استفاده از تیم در سازمانها به منظور بهرهمندی از همافزایی موجود در کار تیمی و همچنین ایجاد ظرفیت جهت تطبیق هرچه بهتر سازمان با محیط، روندی است که در دو دههی اخیر شتاب فزایندهای به خود گرفته است. روندی که ضرورت پرداختن به پویاییهای تیمی و انجام پژوهشهایی با هدف شناسایی عوامل موثر بر ارتقای اثربخشی تیمها را بیش از پیش تبیین میکند. پژوهش حاضر به ارائهی مدلی در راستای تبیین عوامل ارتقادهندهی اثربخشی تیمی میپردازد که عبارتند از متغیرهای کلیدی حمایت سازمانی ادراکشده، رفتارهای شهروندی سازمانی و سرمایهی اجتماعی. در این راستا روابط میان متغیرهای ذکرشده در قالب مدلی مفهومی ارائه و به صورت همزمان آزمون شد. ابزار گردآوری داده پرسشنامه است و جامعهی آماری کارکنان شرکت مخابرات هستند. یافتهها حاکی از برازش مناسب مدلهای اندازهگیری و مدل ساختاری پژوهش است و کلیهی روابط مفروض در مدل به جز رابطهی بین متغیرهای حمایت سازمانی ادراکشده و سرمایهی اجتماعی معنادارند. مدل برازششده میتواند راهنمای مناسبی برای اقدام مدیران در جهت ارتقای اثربخشی تیمی باشد.
increased in the recent decades. This trend justifies the need for focusing on team dynamics and also on the key factors affecting team effectiveness. This study tends to introduce a model including perceived organizational support (POS), organizational citizenship behavior (OCB) and social capital, which improve team effectiveness. A conceptual model was constructed and the relationships between the variables were tested. Structural equation modeling (SEM), “SPSS” and “LISREL” software have been used to analyze the data collected through questionnaire. Results confirm the appropriateness of the suggested structural and measurement models and except the relationship between POS and social capital, all the assumed relationships in the structural model are statistically significant. The proposed model can be used as a guideline for executives who plan to improve team effectiveness in their organizations.
خلاصه ماشینی:
مفاهيم کليدي: اثربخشي تيمي ، رفتار شهروندي سازماني ، حمايت سازماني اداراکشده، سرمايه ي اجتماعي * دانشجوي کارشناسي ارشد مديريت دولتي دانشگاه تهران ** دانشيار گروه رفتار سازماني و منابع انساني دانشگاه تهران فصلنامه علوم مديريت ايران، سال ششم ، شماره ٢٢، تابستان ١٣٩٠، ص ٧٧ – ٦١ 61 مقدمه امروزه با حرکت سازمانها به سمت استفاده ي هرچه بيشتر از تيم هاي کاري، اهميت آن ها بيش از پيش مد نظر پژوهشگران و مديران قرار گرفته است .
بر اساس بررسي هاي صورتپذيرفته سرمايه ي اجتماعي بيشتر، منجر به اثربخشي تيمي بيشتر خواهد شد چراکه وجود اين سرمايه در سازمان و تيم منجر به دسترسي بيشتر و آسانتر به منابع مهم مورد نياز براي بهبود عملکرد و مواجهه با چالش هاي پيش روي تيم مي شود (٢٠٠٤ ,Labianca &Oh, Chung, ).
علاوه بر متغيرهاي شغلي ذکرشده پژوهش هايي نيز به بررسي رابطه ي بين حمايت سازماني ادراک شده با رفتارهاي شهروندي سازماني پرداخته اند ( ,Howes, Corpanzano ١٩٩٨ ,Niehoff &Moorman, Blakely, ;٢٠٠٠ ,Mohler &Grandey, ).
Ethical and attitudes and prosocial behavior in the Nigeria police: Moderator effect of perceived organizational support and public recognition.
Quality team effectiveness and perceived organizational support.
77 1 in-role performance 2 pro-social behavior 3 spontaneous 4 organizational citizenship behavior 5 willingness to cooperate 6 spontaneous behaviors 7 Perceived Organizational Support (POS) 8 quality team 9 actors 10 Input-Process-Output (I-O-P) 11 strategic effectiveness 12 operational effectiveness 13 team synergy 14 performance objective 15 skills 16 use of resource 17 innovativeness 18 quality 19 typology 20 social exchange theory 78