چکیده:
در دیدگاههای سنتی مدیریت، سرمایههای اقتصادی، فیزیکی و نیروی انسانی مهمترین نقش را ایفا میکردند؛ لیکن برای توسعه در عصر حاضر به سرمایه اجتماعی بیش از سرمایه اقتصادی، فیزیکی وانسانی نیازمندیم. زیرا بدون این سرمایه، استفاده بهینه از دیگر سرمایهها امکانپذیر نیست.
برای بهبود سرمایه اجتماعی در سازمانها لازم است که عوامل موثر بر آن، شناسایی شوند؛ این پژوهش در میان عوامل گوناگونی که به گسترش و بسط سرمایه اجتماعی در سازمانها یاری میرسانند به بررسی تاثیر رفتار شهروندی سازمانی وسرمایههای روانشناختی بر سرمایه اجتماعی با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری پرداخته است و این امر به صورت مطالعه موردی در دانشگاه اصفهان انجام شده است؛ ازاینرو از بین کارکنان دانشگاه اصفهان با استفاده از نمونهگیری تصادفی، نمونه مورد بررسی در این پژوهش انتخاب شده است. ابزار اصلی جمعآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه بوده که برای سنجش رفتار شهروندی سازمانی از پرسشنامه ارگان (1988)، برای سنجش سطح سرمایههای روانشناختی از پرسشنامه 24 گویهای لوتانز و همکاران و به منظور سنجش سرمایه اجتماعی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. نتایج این پژوهش، حاکی از تایید تاثیر سرمایه روانشناختی و رفتار شهروندی سازمانی بر سرمایه اجتماعی است.
In traditional view of management, economic, physical and human capitals, play a critical role in development of a society, but today, social capital is more important than other forms of capital, because in the absence of social capital, optimum use of other forms of capital is so hard to attain. For improving social capital in organizations, recognition of influential factors, is necessary. In this study, organizational citizenship behavior and psychological capital are considered as two influential factors that have some effects on the improvement of social capital. The survey was conducted in the university of Isfahan and the sample was selected among the university staff based on a random sampling. Three questionnaires were used for measurement of organizationl citizenship behavior , psychological capital and social capital . The results show that both organizational citizenship behavior and psychological capital have positive effect on social Capital.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي مطالعه هاي زيادي بيانگر اين است که سرمايه اجتماعي ميتواند تسهيل کننده يادگيري ( ,Kraatz ;٢٠٠٦ ,Hatala ١٩٩٨)، بهبود عملکرد (٢٠٠٦ ,Hatala)، مديريت دانش (٢٠٠٧ ,Parise)، تسهيم و انتقال دانش ( & Reagans ;٢٠٠٤ ,Cross &Levin ;١٩٩٩ ,Hansen ;٢٠٠١ ,.
Cross et al ٢٠٠٣ ,McEvily) توسعه کارراهه ( Seibert, Kraimer ;٢٠٠٧ ,Gibson &Hezlett ٢٠٠١ ,and Liden)، و مبادله منابع (١٩٩٨ ,Ghoshal &Tsai )، باشد.
عليرغم تأثيرات مطلوب قابل توجه سرمايه اجتماعي، تلاش کافي براي شناخت و بررسي عوامل تقويت کننده سرمايه اجتماعي در محيط هاي کاري انجام نپذيرفته است ( ,Bolino ٢٠٠٢ ,Turnley, and Blood Good).
از آنجايي که سرمايه اجتماعي به طور مستقيم قابل نسبت دادن به کنش هاي افراد است (١٩٦١ ,Homans)، ما در اين پژوهش متغيرهاي شناختي و رفتاري را براي مطالعه تأثير گذاري آنها بر سرمايه اجتماعي انتخاب کرده ايم .
بعلاوه در پژوهشي ديگر نيز بختي و قليپور(١٣٩٠) تأثير رفتار شهروندي سازماني بر سرمايه اجتماعي را مورد بررسي قرار دادند که نتايج ، حاکي از تأييد اين تأثيرگذاري است .
همان گونه که در اين شکل نشان داده شده است ، رفتار شهروندي سازماني ( نوع دوستي، فضيلت مدني، وظيفه شناسي، فروتني وجوانمردي) و سرمايه هاي روانشناختي (خود کارآمدي، خوش بيني،اميدواري وتاب آوري)متغيرهاي مستقلي هستند که در اين پژوهش تاثير آنها بر سرمايه هاي اجتماعي مورد بررسي قرار ميگيرد.
به طور خاص رفتار شهروندي سازماني و افزايش سطح سرمايه روانشناختي ميتواند ابزار مهمي براي افراد در راستاي افزايش سرمايه اجتماعي آنها باشد که اين امر با نتايج پژوهش انجام شده توسط ژنگ و همکارانش (٢٠٠٩) و بهادري خسروشاهي و همکارانش (١٣٩١) نيز سازگار است .