چکیده:
امروزه شغل درونی از شغل بیرونی اهمیت بیشتری یافته است. بر خلاف موفقیت بیرونی در شغل که بر معیارهای عینی و سلسلهمراتبی تمرکز دارد، شغل درونی برداشت فرد از میزان موفقیت در شغل را مبنا قرار می دهد. در این تحقیق به طراحی الگوی عوامل ادراکی مؤثر بر موفقیت شغلی در شرکتهای خدماتی استان فارس پرداخته شده است. بدین منظور، با مطالعة ادبیات موفقیت شغلی، 34 عامل مؤثر بر موفقیت شغلی شناسایی و از طریق فرایند دلفی در چهار مرحله از این 34 عامل، هفت عامل به عنوان مهمترین عوامل ادراکی، شناسایی و مبنای طراحی مدل قرار گرفتند که عبارتند از: ادراک از حمایت سازمانی،تناسب فرد و سازمان، ادراک از مسیر پیشرفت شغلی، خودکارامدی شغلی، انگیزش درونی در شغل، جو یادگیری سازمان ، و عزّت نفس سازمانی. پس از طراحی مدل اشباع شده و جمعآوری دادهها از طریق پیمایش، الگوی مسیری نهایی با نرمافزار لیزرل طراحی و آزمون شد و اصلاحات لازم در آن انجام گرفت. در الگوی نهایی، تمامی روابط مسیری در سطح معناداری 0.05 مورد پذیرش قرار گرفت. همچنین شاخص های برازش مدل بیانگر برازش دادهها با الگو در سطح قابل قبول بود. نتایج و پیشنهادهای تحقیق میتواند راهگشای موفقیت شغلی کارکنان در شرکتهای خدماتی و سایر شرکتهای مشابه باشد.
Models are central to scientific thinking and essential to many kinds of practical problem solving. Given the importance and aPPlication of models and lack of any theoretical model of intrinsic career success, and also taking into account the importance of intrinsic career success in new career paradigm, the purpose of this research was design model of perceptual factors affecting intrinsic career success in service firms of Fars Province. In this regard initially with literature study, perceptual factors were considered. Then through the Delphi process using expert opinion in four steps, the most important factors in research population were identified. Finally with consensus of experts, after the fourth round of the Delphi, seven factors, as most perceptual factors were selected and on the base of theoretical foundations, the model designed.. These factors were: perceived organizational suPPort, person-organization fit, perceived career path, learning climate, career self-efficacy, intrinsic motivation at work and organizational self-esteem. Conclusions and recommendations of study can help the career success of employees in service organizations and other similar companies in Iran.
خلاصه ماشینی:
بدين منظور، با مطالعۀ ادبيات موفقيت شغلي، ٣٤عامل مؤثر برموفقيت شغلي شناسايي و از طريق فرايند دلفي در چهار مرحله از اين ٣٤ عامل ، هفت عامل به عنوان مهم ترين عوامل ادراکي، شناسايي و مبناي طراحي مدل قرار گرفتند که عبارتند از: ادراک از حمايت سازماني،تناسب فرد و سازمان، ادراک از مسير پيشرفت شغلي، خودکارامدي شغلي، انگيزش دروني در شغل ، جو يادگيري سازمان ، و عّزت نفس سازماني.
Adjusted Goodness ofFit Index نتيجه گيري و پيشنهادها اين تحقيق ، با هدف طراحي و تبيين الگوي عوامل ادراکي مؤثر بر موفقيت ذهني در شغل انجام شده است .
در اين تحقيق ، مهم ترين عوامل ادراکي که موفقيت ذهني فرد در شغل را در پي دارند، عبارتند از: ادراک از حمايت سازماني، خودکارامدي شغلي، انگيزش دروني در شغل ، ادراک از مسير پيشرفت شغلي ، عزپت نفس مبتني بر سازمان ، تناسب فرد و سازمان ،جو يادگيري درک شده .
تناسب فرد و سازمان علاوه بر تاثير مستقيم ، ا ز طريق تاثير بر ادراک از ارتقاي شغلي، خودکارآمدي شغلي و انگيزش دروني در شغل نيز بر موفقيت ذهني در شغل تاثير دارد.
انجمن هاي شغلي حمايت هايي را از اعضا براي ارتقاي موفقيت ذهني در شغل از طريق توسعه دانستن اين سه مورد که با يکديگر نيز در ارتباط است فراهم ميکنند.
همچنين همان طور که از نتايج تحقيق مشخص است ، حمايت سازماني درک شده، مسير پيشرفت شغلي درک شده و انگيزش دروني در شغل خود عوامل مؤثر در ارتقاي عزپت نفس سازماني ميباشند.
Ans De Vos, Nele Soens, (2008), Protean attitude and career success: The mediating role of self-management,Journal of Vocational Behavior73,449–456.