چکیده:
وقوع انواع بحرانها در جوامع امروزی و لطمات و آسیبهای فراوان آنها باعث شده در چند دههی اخیر مدلهای گوناگونی در حوزهی مدیریت بحران ارائه گردد، اما معمولا مرحلهی پیش از بحران در این مدلها مغفول واقع میشود. هدف این مقاله بررسی نقش رسانههای جمعی به عنوان قدرتمندترین ابزار مدیریت افکار عمومی در مدیریت مرحلهی پیش از بحران و رسیدن به مدلی در این خصوص است. برای رسیدن به مولفههای این مدل افرادی که در حوزهی رسانه و مدیریت بحران هم خبرگی آکادمیک و هم خبرگی تجربی داشتند، برگزیده شدند و با آنها مصاحبهی عمیق شد. با تجزیه و تحلیل این مصاحبهها به روش تئوریسازی دادهبنیاد، «مدل پروانهای نقش رسانهها در مدیریت مرحله پیش از بحران» طراحی شد. بر اساس این مدل، رسانهها در مدیریت مرحلهی پیش از بحران پنج کارکرد اصلی رصد و پایش محیط، آموزش، هدایت افکار عمومی، اطلاعرسانی و ایجاد همبستگی عمومی دارند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که رسانهها میتوانند در مدیریت مرحلهی پیش از بحران نقش بهسزایی داشته باشند و لذا توصیه میشود با عمل بر اساس مدل ارائهشده به پیشبینی به موقع بحران، پیشگیری از آن و آمادگی برای مقابله با آن بپردازند.
This article is aimed at examining the role of mass media as the most powerful tool of managing public opinion in crisis management especially in the pre-crisis stage and designing an appropriate model for it. To find the elements of this model, a number of experts in media and crisis management were interviewed. Analyzing these interviews through grounded theory method, the butterfly model of media role in managing pre-crisis stage of crisis was designed. Based on this model the media play five functions at pre-crisis stage management: environment spanning, educating, leading public opinion, informing and creating public cohesion. Research findings approve the incredible role of media at pre-crisis management stage. Thus it is suggested to apply the model to predict the crisis on time, prevent it and get prepared for it.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي اين پژوهش نشان مي دهد که رسانه ها مي توانند در مديريت مرحله ي پيش از بحران نقش به سزايي داشته باشند و لذا توصيه مي شود با عمل بر اساس مدل ارائه شده به پيش بيني به موقع بحران ، پيش گيري از آن و آمادگي براي مقابله با آن بپردازند.
ضرورتي که منجر به انتخاب موضوع طراحي مدل نقش رسانه هاي جمعي در مديريت مرحله ي پيش از بحران براي اين پژوهش گرديد.
با مشاهده ي اين مسئله تصميم بر آن شد که با بهره گيري از روش تئوري سازي داده بنياد، از دل داده هايي که از طريق روش اسنادي و مصاحبه با خبرگان جمع آوري مي شود، تلاش کنيم مدلي را طراحي کنيم که براي اولين بار در اين زمينه به شيوه اي دقيق و طبقه بندي شده و با جزئيات کامل کارکردهاي رسانه هاي جمعي را در مديريت بحران و البته فقط در مرحله ي پيش از بحران بيان کند.
روش پژوهش هدف اين پژوهش طراحي مدل نقش رسانه هاي جمعي در مديريت مرحله ي پيش از بحران است .
از سويي ديگر مدلي جامع از نقش رسانه هاي جمعي در مديريت مرحله ي پيش از بحران است که کارکردهاي آن ها را واضح ، دقيق و طبقه بندي شده ارائه مي دهد.
بحث و نتيجه گيري هدف اين پژوهش طراحي مدلي براي مديريت مرحله ي پيش از بحران توسط رسانه هاي جمعي بود.