چکیده:
مجموعه ای از واحدها که مواد اولیه را به محصولات و خدمات نهایی تبدیل کرده و آنها را به مشتریان تحویل می دهند، یک زنجیره تأمین را تشکیل می دهند. یکی از موضوعات مهمی که بهتازگی در مدیریت سیستم های زنجیره تأمین مورد توجه قرار گرفته، قیمت گذاری محصولات است. بحث قیمت گذاری محصولات تولید شده زمانی حایز اهمیت بسیار است که بهطور همزمان با مسائل مدیریت و کنترل موجودیها و برنامه ریزی سفارش مورد توجه قرار گیرد. این مقاله با درک بر اهمیت موضوع، با پیشنهاد روشی بهمنظور مدلسازی و حل مسئله قیمت گذاری و مدیریت موجودیها در زنجیره های تأمین سهسطحی تولیدکننده، عمدهفروشان و خردهفروشان، ابتدا با استفاده از طرح های آزمایشی روش شناسی سطح پاسخ و شبیه سازی توابع هدف هزینه در سطح عمده فروشان و سود در سطح خردهفروشان را برآورد کرده و سپس مدل غیرخطی بهدست آمده مبتنی بر برنامه ریزی دوسطحی را توسط الگوریتم ژنتیک حل می کند. عملکرد روش پیشنهادی در حل یک مسئله موردی مؤید دستیابی به نتایج همزمان قیمت فروش و برنامه ریزی سفارش بهینه متناسب با داده های تاریخی است.
A supply chain is a series of units that transforms raw materials into finished products and services and delivers the products to customers. Recently, one of the important subjects that in supply chain systems management has been considered is titled pricing products. The subject of pricing products produced has more importance, when it is considered along with inventories management and control and order planning problems. This paper with considering to this importance, with proposing a method to model and solve pricing and inventories management problem in tri-echelon supply chains of producer, wholesalers and retailers, first, estimates the objective functions of cost in wholesalers’ level and profit in retailers’ level by response surface methodology (RSM) and simulation and then solves the obtained non-linear model based on bi-level programming by genetic algorithm (GA). The performance of the proposed method in solving a case problem, confirms attainment to simultaneous results of optimal sale price and order planning corresponding with historical data.
خلاصه ماشینی:
پژوهش هاي نوين در تصميم گيري دوره ١، شماره ١، بهار ١٣٩٥ ارائه مدلي دوسطحي براي قيمت گذاري و برنامه ريزي سفارش در زنجيره تأمين سه سطحي معصومه پهلواني قمي ١، مقصود اميري *2 ١- دانشجوي دکتراي رشته مديريت توليد و عمليات ، دانشگاه علامه طباطبايي، تهـران ، ايـران ٢- استاد دانشکده مديريت و حسابداري، دانشگاه علامه طباطبايي، تهران ، ايران دريافت : ١٣٩٤/٠٥/٠٧ پذيرش : ١٣٩٥/٠١/٢٨ چکيده مجموعه اي از واحدها که مواد اوليه را به محصولات و خـدمات نهـايي تبـديل کـرده و آنهـا را بـه مشتريان تحويل ميدهند، يک زنجيره تـأمين را تشـکيل مـيدهنـد.
اين مقالـه بـا درک بر اهميت موضوع ، با پيشـنهاد روشـي بـه منظـور مدلسـازي و حـل مسـئله قيمـت گـذاري و مديريت موجوديها در زنجيره هاي تأمين سه سطحي توليدکننده ، عمده فروشان و خـرده فروشـان ، ابتدا با استفاده از طرح هاي آزمايشي روش شناسي سطح پاسخ و شبيه سازي توابع هـدف هزينـه در سطح عمده فروشان و سود در سطح خرده فروشان را برآورد کرده و سـپس مـدل غيرخطـي به دست آمده مبتني بر برنامه ريزي دوسطحي را توسط الگوريتم ژنتيک حل ميکند.
__________________________ معصومه پهلواني قمي و همکار يک سيستم زنجيره تأمين تک محصـولي سـه سـطحي بـا يـک توليدکننـده ، تعـداد m عمـده فروش و تعداد n خرده فروش مدنظر است ، به نحـوي کـه هـدف حـداقل سـازي هزينـه در سطح عمده فروشان و حداکثر سازي سود در سطح خرده فروشان و تعيـين مقـدار بهينـه نقطه سفارش مجدد و اندازه سفارش در سطوح خرده فروشان و عمده فروشان و همچنـين قيمت کالاي فروخته شده توسط خرده فروشان مـيباشـد.