چکیده:
امروزه سیستمهای اطلاعاتی از عوامل مؤثر در دستیابی به مزیت رقابتی برای سازمانها محسوب میشوند؛ چرا که کیفیت خروجی این سیستمها نقش مهمی در بهبود عملکرد سازمان دارد. هدف اصلی این پژوهش شناسایی و رتبهبندی عوامل کلیدی مؤثر بر اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی است. بر همین اساس، نقش متغیرهایی چون «عوامل سازمانی»، «عوامل انسانی» و «عوامل فنی» مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، خبرگان و کارشناسان فناوری اطلاعات یکی از سازمانهای بخش عمومی کشور به تعداد 60 نفر است. پس از جمعآوری دادهها، بهمنظور تأیید مؤلفهها و شاخصها از نرمافزار «اسپیاساس» استفاده شد و با استفاده از فرایند تحلیل سلسلهمراتبی فازی اولویتبندی عوامل صورت گرفت. نتایج نشاندهنده تأثیر مثبت عوامل سازمانی، عوامل انسانی و فنی بهترتیب بر اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی است. همچنین، از بین شاخصهای مؤثر بر اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی، حمایت مدیر ارشد، امنیت، پذیرش و مدیریت دانش فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی، بهترتیب رتبههای نخست را به خود اختصاص دادهاند.
Nowadays, information systems organizations can help in gaining competitive advantage, because the quality of the output of these systems play an important role in improving the performance of the organization. The main objective of this study is Identification and ranking of key factors influencing the effectiveness of information systems in State-Owned Organizations. For this purpose, the role of variables such as organizational factors, human factors and technical factors have been examined.The Statistical Population of this research is IT experts one of the organizers of public sector. In this study, data were analyzed with using SPSS and fuzzy analytic hierarchy process. The results suggest that organizational, human and technical factors in order of priority are influential on effectiveness of information systems. Senior management support, security, Adoption of Information Technology and knowledge management, are indicators that affect the effectiveness of information systems.
خلاصه ماشینی:
در ايــن ميــان سيســتم هاي اطلاعاتــي به عنــوان ابــزاري جهــت انجــام فعاليت هــا و دســتيابي بــه مأموريت هــاي محولــه نقــش چشــمگيري در افزايــش کارايــي و اثربخشــي ســازمان دارنــد؛ به طـوري کـه «لگزيـان » و همـکاران (١٣٩١) بـه نقـل از «سـدان »١ نقـش سيسـتم هاي اطلاعاتـي در اثربخشــي ســازمان ها را حائــز اهميــت دانســته و عنــوان مي نمايــد کــه ســازمان ها ســرمايه گذاري ســنگيني بــراي ايجــاد و توســعۀ ايــن سيســتم ها متقبــل مي شــوند؛ چــرا کــه سيســتم هاي اطلاعاتــي مي تواننـد نقـش تعيين کننـده اي در موفقيـت يـا شکسـت سـازمان داشـته باشـند.
نگاه نظري پژوهش بخـش مبانـي نظـري ايـن پژوهـش به طـور عمـده بـر پايـۀ مبحـث عوامـل مؤثـر بـر اثربخشـي سيســتم هاي اطلاعاتــي تدويــن شــده اســت کــه بــر اســاس مباحــث نظــري و نيــز پژوهش هــاي انجام شــده بــه ســه عامــل انســاني ، ســازماني و فنــي اشــاره مي شــود.
«مانيــان » در پژوهشــي بــا عنــوان «عوامــل موفقيــت سيســتم هاي اطلاعاتــي در صنايــع کوچــک »، عواملــي همچــون دانــش مديرعامــل ، ســطح دانــش و مهــارت کاربــران نهايــي ، مشـارکت و آمـوزش کاربـران نهايـي ، تأميـن منابـع مالـي مـورد نيـاز، سـهولت اسـتفاده از سيسـتم اطلاعاتـي را به منظـور اسـتفادة مؤثـر از فنـاوري اطلاعـات و سيسـتم هاي اطلاعاتـي مـورد بررسـي قــرار داده اســت (١٣٨٢).
در نهايــت ، يافته هــاي ايــن پژوهــش مدلــي را معرفــي مي کنــد کــه شــامل عوامــل کليــدي مؤثـر بـر موفقيـت سيسـتم هاي اطلاعاتـي اسـت و تفـاوت آن بـا تحقيقـات پيشـين توجـه بـه ابعـاد بيشــتر و ســنجش رتبه بنــدي آن هــا بــر اســاس نظــر خبــرگان و کارشناســان سيســتم هاي اطلاعاتــي مي باشــد.