چکیده:
معنیداری کار به نحوی فزاینده بهعنوان یکی از خروجیهای با ارزش شغلی که بر رفتارهای سازمانی کارکنان اثرگذار است، در سالهای اخیر بهشدت مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است و در پژوهشهای مدیریت رفتارسازمانی برای درک و فهم پدیدههای مرتبط با رفتار افراد در محل کار، به نحوی فزاینده مطالعه و بررسی میشود. در رابطه با تجربه معنیداری کار، پیشایندها و پیامدهای متعددی نقش دارند که بر معنیداری کار و تجربه آن مؤثرند و تبیین این عوامل و روابط میان آنها میتواند درک و فهم مدیران از شرایط محیط کار را افزایش داده و به آنها در افزایش بهرهوری کمک کند. در پژوهش حاضر، عوامل مؤثر بر تجربۀمعنیداری کار با روش تحلیل نظاممند ادبیات موضوع، شناسایی و استخراج شد و سپس با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری،رتبهبندی و سطوح مختلف آنها و مدل روابط میان عوامل کلیدی آن تعیین شد. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که این عوامل در پنج سطح قرار دارند، بهگونهای که تعهد شغلی، خدمت به دیگران و وابستگی شغلی بالاترین میزان اثرگذاری و ارزشهای سازمانی و هدفهای سازمانی، بیشترین تأثیرپذیری را نسبت به سایرعوامل دارند.
Meaningful work has been noted as one of the valuable job outcomes that affects on organizational behaviors of employees. It is increasingly studied and examined for the purpose of understanding phenomena related to employees’ behaviors in workplace. There are many antecedents and consequences that affect on meaningfulness of work and its experience. Explaining these factors and their relationships can enhance managers understanding of workplace situation and help them increasing productivity. In this study factors affecting on meaningfulness of work were identified and extracted using structured analysis of literature and then ranked through interpretive structural modelling approach and their various levels and their key factors relationship model were determined. The results showed that these factors have five levels. Job commitment, serving others and job affiliation are the main causes, and organizational values and goals are the main effects.
خلاصه ماشینی:
ميزان نفوذووابستگياين عوامل به يکديگرچگونه است وچگونه رتبه بنديميشوند؟ مباني نظري و پيشينۀ پژوهش مفهوم معنيداري کار براي روشن شدن اهميت موضوع ،درک مفهوم معنيداري،بسيارحياتي است ؛چراکه معنيداري،نقشيحياتيدرزندگيانسان داردوبه اعتقادهاريسون ١(٢٠٠٨)احساس خوب بودن ، نشانه ايازآن است که معنيداري،انگيزاننده اياثرگذاردرکنترل محيط وکنترل ديگران است .
تعيين سطح عوامل ( سطح اول ) شماره عوامل مجموعه دريافتي مجموعه پيش نياز مشترک سطح عوامل هدف هايسازماني ١ ٥ ٣-٤-٥-٦-٧-٨-٩-١٠-١١-١٢ ٥ اول -12-11-10-9-8-7-6-5-4-3 ارزش هايسازماني ٢ ٣ 3 اول 13 خودمختاريشغلي ٣ ١-٢-٤-٧-١٢ ٢-٤-٥-٩-١٠-١١-١٢ ٢-٤-١٢ ميزان تلاش درکار ٤ ١-٢-٣-٥-٦-٧-١٢ ٣-٦-٩-١٢-١٣ ٣-٦-١٢ موفقيت هايشغلي ٥ ١-٢-٣-٤-٦-٧ ١-٤-٦-١٢ ١-٤-٦ شايستگيهايفردي ٦ ١-٢-٤-٥-٧ ٣-٤-٥-٧-١٠-١٢-١٣ ٧-٥ برتريطلبي ٧ ١-٢-٦ ٣-٤-٥-٦-٩-١١-١٢ ٦ تعهدشغلي ٨ ١-٢-١٠-١١-١٢ ٩-١١-١٣ ١١ -11-8-7-4-3-2-1 خدمت به ديگران ٩ 0 0 12 وابستگيشغلي ١٠ ١-٢-٣-٦-١٣ 0 0 خودباوري ١١ ١-٢-٧-٨-١٢ 8 9-8-4 مسئوليت پذيري ١٢ ١-٢-٣-٤-٥-٦-٧ ٣-٤-٥-٨-٩-١١-١٣ ٣-٤-٥ سبک رهبري 8 10-8 12-8-7-6-4-3-2-1 13 مديران جدول (٧)نيزسطح دوم عوامل رانشان ميدهد.