چکیده:
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل رهبری در سازمانهای دانشبنیان ایران است. پژوهشها تأیید کردهاند که ویژگیهای رفتاری دانشکاران با دیگر کارکنان متفاوت است و باعث تفاوت در انگیزش و نفوذ و درنتیجه، رهبری ایشان میشود. این پژوهش از جمله مطالعات کیفی است و با روش تئوری زمینهای طراحی شده است. بدینمنظور نخست، پیشینه پژوهش و نظریههای مختلف در حوزه رهبری دانشکاران بررسی شده و در مرحله بعد، پژوهشگران با استفاده از نمونهگیری نظری به انتخاب اعضای نمونه آماری و انجام مصاحبههای اکتشافی و عمیق پرداختهاند. جمعاً تعداد 15 مصاحبه مفید با مدیران عامل و معاونین منابع انسانی شرکتهای دانشبنیان و اساتید دانشگاهی مرتبط با این شرکتها انجام شد و مصاحبهها بهصورت کتبی و صوتی ثبت شد. تحلیل دادهها پس از هر مصاحبه انجام شد و مراحل کدگذاری باز، محوری و انتخابی از روی فایلهای صوتی و نوشتاری ازطریق خواندن و بازخوانی مکرر پیش رفت و 16 کد محوری بهدست آمد که مدل رهبری دانشکاران با استفاده از این کدها استخراج شد. مقوله محوری مدل سبک رهبری مبتنیبر اعتماد متقابل است. همچنین راهبردهای ایجاد انگیزه برای رهبری دانشکاران عبارتند از: انگیزش ازطریق شغل، ازطریق شرایط کاری، ازطریق اعتماد و ازطریق جبران خدمات. نتایج این پژوهش برای مدیران شرکتهای دانشبنیان و نهادهای حمایتی و تصمیمگیرنده مرتبط با آنها مفید است.
The purpose of this study is to present a leadership model in knowledge-based organizations in Iran. Research emphasizes that the behavioral characteristics of knowledge workers are different from other employees, and this leads to differences in motivation and influence and consequently their leadership. The present study is qualitative and designed through grounded theory. First, the literature and the different theories in the field of knowledge workers’ leadership have been investigated. At the next stage, the researchers used theoretical sampling to select statistical sample and conduct exploratory and in-depth interviews. A total of 15 useful interviews were conducted with the CEOs and human resources managers of knowledge-based organizations and university professors that are associated with these companies, and the interviews were recorded and written. Data analysis was performed after each interview and the open, axial and selective coding stages were taken through audio and text files by repeated reading and retrieval, and 16 axial codes were obtained that the model of leadership of knowledge workers was extracted using them . The mutual trust-based leadership style is the main concept. Motivation strategies for knowledge workers leadership include motivation through work, through working conditions, through trust and through compensation. The results of this research are useful for managers of knowledge-based organizations and their related supporting and decision making institutions.
خلاصه ماشینی:
اگر اه ممکان اسات سبکهاي رهبري براي سازمانهاي دان بنيان کموبي مطرحشده باشاد (بيلدساتين و همکااران، ٠٥١٣س عمار و هلوپيک ٠، ٠٥١٦ )، اما نگاه اين سبکهااي رهباري بيشاتر باه محاي و مؤلفاههااي سازماني بوده و از منظر مديريت دانشکاران، پ وه ها در زمينه رهباري ساازمانهااي دانا بنياان داراي خلأ هستند و به طاور ويا ه تااکنون پ وهشاي کاه ارائاهدهناده مادل رهباري دانشاکاران در سازمانهاي دان بنيان باشد، انجام نشده است.
AMAR & HLUPIC پ وه بدين شرح است: مدل رهبري دانشکاران در سازمانهاي دان بنيان يست و اه ابعااد و مؤلفههايي دارد؟ مباني نظري و پيشينه پژوهش پيتر دراکر براي اولينبار به مفهوم دانشکاران اشاره کرد و ظهور اين دسته از کارکنان را نوياد داد (١٩٠٩) و مفهوم دانشکاران را اينگونه تعريف کرد: »کسي که باي از هار کاس ديگاري در سازمان در مورد کار و شغل ميداند« (دراکر، ١٩٩٩).
پا وه نااير و ووهارا از آن جهت داراي اهميت است که در تحقيقات بسياري که در ابعاد ميتلف رفتاري دانشکاران ازجملاه انگيزش، رهبري و بيره انجام شده است، بر نق خودسازماندهي، داشتن کاري مهام و قادرداني از دانشاکاران باراي کااري کاه انجاام دادهاناد، تأکياد شاده اسات (همچاون پا وه دسوساا و دايرندانک )٠٥١٥)(.
روششناسي پژوهش اين پ وه ازنظر هدف در دسته پ وه هاي توساعهاي -کااربردي اسات کاه باا اساتفاده از راهبرد پ وه هاي کيفي و پارادايم تفسيري و از طريو رويکرد استقرائي، مفاهيم اصلي براي مدل رهبري دانشکاران را مورد بررسي قرار داده است.
The impact of leadership on trust, knowledge management, and organizational performance: A research model.