چکیده:
امروزه توسعه صنایع و کسبوکارهای کوچک، رمز توسعه اقتصادی دهه آینده است. حرکت به سمت کسبوکارهای کوچک و متوسط نهتنها امری بهینه و سودآور، بلکه در شرایط فعلی کشور امری لازم و ضروری برای رسیدن به توسعه پایدار میباشد؛ چراکه این شرکتها پشتوانه اصلی اقتصاد در فرایند صنعتی شدن و مهد تحول و نوآوری و پیشرو در ابداع فناوریهای جدید هستند. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین عوامل زمینهای و اثرات عملکرد استفاده از تجارت الکترونیک میباشد. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش پژوهش، پیمایشی- همبستگی است. بدین منظور نمونهای شامل 92 نفر برگرفته شده از کارکنان شرکتهای دانشبنیان شهر تهران اتخاذ و در ادامه پرسشنامه استاندارد که اعتبار و روایی آنها احراز گردیده است توسط این آزمودنیها تکمیل شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات به کمک روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و نرمافزار Smart PLS3 صورت گرفت. نتایج به دست آمده نیز حاکی از تاثیرگذاری عوامل زمینهای بر عملکرد استفاده از تجارت الکترونیک و استفاده از تجارت الکترونیک بر اثرات استراتژیک، مدیریتی و عملیاتی بود.
خلاصه ماشینی:
تجارت الکترونیک به معنی استفاده از ابزارهای الکترونیکی برای تسریع معاملات تجاری و بهبود بازدهی در فرایندهای کسب و کار در سراسر سازمان است که بهعنوان روش خرید و فروش اطلاعات، محصولات و خدمات از طریق شکه های کامپیوتری مورد توجه قرار گرفته است (اسماعیل پور و رمضانیان، 1399).
تاثیر تجارت الکترونیک بر عملکرد شر کت های کوچک و متوسط اهمیت زیادی که عملکرد سازمانی در مطالعات دانشگاهی و حوزه های کاربردی نظیر پاداش های مدیریتی و بقای سازمان ها دارد، باعث شده است کسب شناخت کافی از این سازه و چگونگی اندازه گیری آن و درک عواملی که می تواند آن را تحت تاثیر قرار دهد از اهمیت خاصی برخوردار شود.
اکبرپور (1397) در مطالعه ای تحت عنوان بررسی تاثیر استفاده از تجارت الکترونیکی بر عملکرد مالی با نقش میانجی نو آوری در شرکتهای کوچک و متوسط (مطالعه موردی: شرکت نیوساد) بیان نمود که هدف از این مقاله پر کردن شکاف های تحقیق در ادبیات موجود در مورد تأثیر کسب و کار الکترونیکی بر عملکرد شرکتهای در بخش مالی و در حوزه خاص تولید صنایع کوچک و متوسط میباشد.
این مقاله که در تئوری سازمان-سازمان-محیط و دیدگاه دانشبنیان بنا شده است، یک مدل تحقیق یکپارچه را توسعه می دهد که این روابط را با استفاده از مدل معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی در یک مجموعه داده از 175 تولید اسپانیایی تجزیه و تحلیل می کند شرکتهای کوچک و متوسط نتایج حاکی از آن است که استفاده از تجارت الکترونیکی به جای فشار خارجی از منابع سازمانی فناوری و داخلی پدیدار می شود.