چکیده:
جهان امروز با مسائلی چون گرم شدن زمین، انواع آلودگی ها، افزایش مقدار گازهای گلخانه ای و ... مواجه است که این مسائل میتواند منجر به تهدید حیات بشر شود. بنابراین استراتژی های مربوط به حفظ محیط زیست به عنوان یکی از مهمترین اولویتهای سازمانی مد نظر قرار گرفته است. در این راستا سازمانها علاوه بر سودآوری و کسب مزیت رقابتی، در جهت از بین بردن ضایعات، کاهش انرژی مصرفی، تولید گازهای گلخانهای، مواد شیمیایی خطرناک و یا به عبارت دیگر تولید سبز تلاش می کنند. مقاله حاضر با هدف ارائه یک مدل ریاضی تولید سبز، پس از تشریح مدل به منظور تصمیمگیری و انتخاب استراتژی مناسب تولید سبز برای محصولات منتخب شرکت ایران خودرو بکارگرفته شده است. در این مدل تمامی ابعاد تولید سبز اعم از کاهش مصرف انرژی، مواد آلاینده محیط زیستی و آلودگی ناشی از بهرهبرداری محصول در قالب یک مدل برنامهریزی آرمانی درهم آمیخته شدهاند. نتایج حاصل از اجرای مدل در افق برنامهریزی 5 ساله، تولید محصولات سبزتر مانند پژو 206 و پارس با حداکثر ظرفیت و تولید سایرمحصولات را با حجم کمتر حاصل نموده است.
Today’s world encounters with environmental problems such as global warming, various pollutions and greenhouse gases which can threaten human life. Therefore, environment safety and its strategies are prioritized as a new vital issue within organizational plans. This means manufacturers endeavor for removing the waste and minimizing energy consumption, greenhouse gases and hazardous chemicals in addition to profitability and competitive advantages in their strategies. To this aim, this paper proposes a new mathematical model for green production planning, which is deployed for strategy making in Iran Khodro Company (IKCO). All aspects of green production, including energy consumption, environmental pollutants and consumption emissions are considered and employed in a multi-objective linear programming model. Results in 5 periods(years) planning of the case emphasize on producing two more green products including Peugeot 206 and Peugeot Pars in a full capacity of normal and overtime while the other products should not exceed the normal work time.
خلاصه ماشینی:
پژوهش هاي نوين در تصميم گيري دوره ١، شماره ٤، زمستان ١٣٩٥ ارائه مدل برنامه ريزي توليد سبز در صنعت خودرو (مورد مطالعه : شرکت ايران خودرو) محمود دهقان نيري ١*، محسن خدابخش ٢، سيد اميرحسين اماميان ٣ ١- استاديار گروه مديريت صنعتي، دانشکده مديريت و اقتصاد، دانشگاه تربيت مدرس،تهران، ايران.
مقاله حاضر با هدف ارائه يک مدل رياضي توليـد سـبز، پـس از تشـريح مـدل بـه منظـور تصميم گيري و انتخاب استراتژي مناسب توليد سبز براي محصـولات منتخـب شـرکت ايـران خودرو به کار گرفته شده است .
برپايه ضرورتهاي اشاره شده در بالا هدف از مقاله حاضر علاوه بر مطالعـه در پارادايم توليد سبز، توسعه مدل رياضي برنامه ريزي توليد سبز شرکت ايران خـودرو در جهت کاهش آلودگي زيست محيطـي فراينـد توليـد در کنـار رعايـت نمـودن سـاير محدوديت هاي موجود در برنامه ريزي توليد اين شرکت ميباشد.
٣- روش پژوهش چنانکه اشاره شد، مقاله حاضر به ارائه يک مدل رياضـي توليـد سـبز بـه منظـور برنامه ريزي توليد شرکت ايران خودرو پرداخته است .
(2015) "Developing a bi-objective model of the closed-loop supply chain network with green supplier selection and disassembly of products: The impact of parts reliability and 65 پژوهش هاي نوين در تصميم گيري ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ دوره ١، شماره ٤، زمستان ١٣٩٥ product greenness on the recovery", Journal of Manufacturing Systems, 36: 76– 86.
B. (2013) "The effect of green supply chain management on green performance and firm competitiveness in 67 پژوهش هاي نوين در تصميم گيري ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ دوره ١، شماره ٤، زمستان ١٣٩٥ the context of container shipping in Taiwan", Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 55: 55–73.