چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر مبنای مدل گروس بر عملکرد تحصیلی و حل مسئله در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول در سال 1399 انجام شد. این پژوهش یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول منطقه 2 شهر تهران بود و با روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار داده شدند. گروه آزمایش 8 جلسه تحت آموزش تنظیم هیجان بر مبنای مدل گراس قرار گرفتند و گروه کنترل در طول این مدت در انتظار درمان ماندند. روش جمعآوری دادهها بر اساس پرسشنامه حل مسئله کسدی و لانگ (1396) انجام گرفت، همچنین عملکرد تحصیلی بر مبنای معدل دانشآموزان موردسنجش قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدست آمده از اجرای پرسشنامه از طریق نرمافزار SPSS 23 در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) انجام پذیرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش تنظیم هیجانی بر مبنای مدل گروس بر عملکرد تحصیلی و حل مسئله در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول تاثیرگذار است.
The aim of this study was to investigate the effectiveness of emotion regulation training based on Gross model on academic performance and problem solving in female high school students in 1399. This study was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of the study included all female high school students in District 2 of Tehran and were selected by convenience sampling method and placed in two experimental groups (15 people) and control (15 people). The experimental group underwent emotion regulation training based on the Gross model for 8 sessions and the control group waited for treatment during this period. Data collection method was based on Cassidy and Long problem solving questionnaire (2017). Also, academic performance was assessed based on studentschr('39') GPA. Data analysis obtained from the questionnaire was performed through SPSS 23 software in two descriptive and inferential sections (analysis of covariance). Findings showed that emotion regulation training based on Gross model has an effect on academic performance and problem solving in female high school students.
خلاصه ماشینی:
جدول ١: پروتکل آموزش تنظيم هيجان مدل گراس (برجعلي، اعظمي، چوپان و عرب قهستاني، ١٣٩٤) (به تصویر صفحه رجوع شود) آشنايي اعضاي گروه با يکديگر و شروع رابطه متقابل رهبر گروه و اعضا و انجام تمريناتي با جلسه اول هدف آشنايي با يکديگر شناخت هيجان و موقعيت هاي برانگيزاننده از طريق آموزش تفاوت عملکرد انواع هيجان ها، جلسه دوم اطلاعات راجع به ابعاد مختلف هيجان و اثرات کوتاه مدت و درازمدت هيجان ها 1 Fitzpatrick, Schumann & Hill-Briggs 2Long & Cassidy 3 Özkan 142 خودارزيابي با هدف شناخت تجربه ي هيجاني خود جلسه سوم خودارزيابي با هدف شناسايي ميزان آسيب پذيري هيجاني در فرد خودارزيابي با هدف شناسايي راهبردهاي تنظيمي فرد جلوگيري از انزواي اجتماعي و اجتناب ، آموزش راهبرد حل مسئله ، آموزش مهارت هاي بين جلسه چهارم فردي (گفتگو اظهار وجود و حل تعارض ) متوقف کردن نشخوار فکري و نگراني جلسه پنجم آموزش توجه شناسايي ارزيابيهاي غلط و اثرات آن ها روي حالت هاي هيجاني جلسه ششم آموزش راهبرد ارزيابي مجدد شناسايي ميزان و نحوه ي استفاده از راهبرد بازداري و بررسي پيامدهاي هيجاني آن مواجهه جلسه هفتم آموزش ابراز هيجان اصلاح رفتار از طريق تغيير تقويت کننده هاي محيطي آموزش تخليه هيجاني، آرميدگي و عمل معکوس ارزيابي ميزان نيل به اهداف فردي و گروهي جلسه هشتم کاربرد مهارت هاي آموخته شده در محيط هاي طبيعي خارج از جلسه بررسي و رفع موانع انجام تکاليف ابزار اندازه گيري در اين پژوهش پرسشنامه حل مسئله کسيدي و لانگ (١٩٩٦) بود.