چکیده:
در ادبیات نظری مرتبط به مدل های برند سازی شرکتی،نویسندگان به جایگاه مسئولیت اجتماعی سازمانی به عنوان عاملی تاثیرگذار در صنایع خدماتی نظیر بانک ها، کمتر پرداخته اند. هدف این پژوهش ارایه مدل برندسازی مبتنی بر مسئولیت اجتماعی سازمانی با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری (SEM)[1] در صنعت بانکداری ایران است. در این تحقیق با هجده تن از خبرگان بانکداری کشور مصاحبه نیمه ساختار یافته برگزار شد.سپس، با استفاده از رویکرد تحلیل تم، مولفه های موثر بر ایجاد مدل برند سازی مبتنی بر مسولیت اجتماعی، تعیین شدند و براساس آن، پرسشنامه تحقیق تدوین شد. پس از انجام آزمون های روائی و پایائی، پرسشنامه ها در میان 520 تن مشتریان سه شعبه شانزده بانک دولتی وخصوصی توریع شدند. داده های حاصل از پرسشنامه با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان دهنده تایید فرضیه های پژوهش در قالب مدل معادلات ساختاری (SEM)است. همچنین، عوامل تاثیر گذار بر برند مسئولیت اجتماعی سازمانی در مدل پژوهش، در ایجاد یک برند اجتماعی قوی در صنعت بانکداری موثر می باشند و متغیر هویت اجتماعی برند، مهمترین تاثیر را در ساخت برند اجتماعی دارد. بعلاوه سه متغیر تصویر برند، شهرت برند و عملکرد برند منعکس کننده و سازه اندازه گیری وضعیت برند مسئولیت اجتماعی سازمانی در بانک می باشند.
The literature on CSR branding models show that little attention has paid to service industries such as banking industry. The aim of this research is to present a CSR branding model in Iran’s banking industry by applying the SEM method. We interviewed eighteen banking experts via a semi-structured interview and used a thematic analysis approach to analyze the data. This process helped us to figure out the components associated with CSR branding model in Iran’s banking system which in turn helped us to design a questionnaire for quantitative phase of our study. The questionnaire were distributed among 520 customers in three branches of each sixteen public and private banks which had chosen on the basis of multiple cluster sampling method. We analyzed the collected data by applying SEM method and the l i s r el software. The results show that the hypothesis of the research were confirmed and all effective factors on the CSR brand in the conceptual model were effectual in creating a strong social brand in the banking industry. Furthermore, the brand social identity variable had the most effective impact in creating a social brand. The findings, also indicate that the three brand image, brand reputation, and brand performance were reflective and can be measurement component of the CSR brand in the bank.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش بر آن است تا پس از شناسايي عوامـل موثر بر ايجاد برند مبتني بر مسئوليت اجتماعي سازماني در صنعت بانکـداري، در قالـب يک مدل پژوهشي و انجام آزمون هاي مـورد نيـاز بـر روي فرضـيات مـدل پـژوهش بـا استفاده از روش مدل معادلات ساختاري (SEM)، مدل برندسازي مبتنـي بـر مسـئوليت اجتماعي سازماني را در صنعت بانکداري ايران طراحي نمايد.
Adding Value: The relationship between Corporate Social Responsibility (CSR), brand value and consumer brand loyalty, Cape Peninsula, University of Technology.
Management perception on the importance of corporate social responsibility for brand image: A case study of Husqvarna, 1-58.
1- tructure quationModeling SEM) 2 orter&Kramer 3Yoo 4-Popa 5-un&Price 6-Grifen&Barney 7-rench& aword 8-Agus& alas 9-Blumenthal&Bergstrom 10-Kitchin 11-Melo&Galan 12-Archer&martin 13-ill c 14-Hislop 15-utikno 16-Liu&Minton 17-Losar 18-Keller 19-Ghodewar 20-He&Harris 21 Anderson& ullivan 22 Doney 23-DelMarGarcia e os almones 24-Liu & Minton 25-Yusof,&Manan 26-Cole 27-Agus 28-Yang&Basile 29-tamler 30-uprawan 31-Ramel 32-Magnusson 33-ahu&Pratihari 34-Raj 35-Matsuda 36-Harris&Chernatony 37-Baumgath 38-Berg&Engstrand 39-Behrad 40-Barros 41-Baumgath 42-ahu&Pratihari 43-ahu&Pratihari 44-alk&He 45Kaiser-Meyer-OlKinMeasure(KMO) 46 rand mage BI) 47 randReputation BR) 48 randPerformance BP) 49 SRBRAND 50Baumgarth & Binckebanck 51 Suprawan 52Hatch and Schultz 53Urde CSR branding model in Iran’s banking industry: A structural equation modeling with a focus on brand social identity AmirBigdeli Mohammad Ali Abdolvand kambiz Heidarzadeh Henzaei Mohsen Khonsiavash Abstract The literature on CSR branding models show that little attention has paid to service industries such as banking industry.