چکیده:
به نظر بسیاری از جامعهشناسان، حیات اجتماعی یکی از بنیادیترین وجوه فرهنگ بشری است که با تحقق همبستگی اجتماعی محقق میشود. در برخی از جوامع کوچک، کوچکترین دلیل برای همبستگی میتواند باعث شکلگیری آن جامعه باشد؛ اما بیگمان شکلگیری جوامع بزرگتر که در آن انسانهای گوناگونی در قالب خانوادههای مختلف با فرهنگها، عقاید، اندیشهها و... متفاوتتری زندگی میکنند، نمیتواند با دلایل کوچک و خرد حاصل شود. تحلیل جامعة صدر اسلام در مدینه و پس از هجرت از مکه نشاندهندة یک جامعة منسجم متشکل از خانوادههای بههمپیوسته و مرتبط با یکدیگر است؛ جامعهای که با وجود قومیتها و قبیلههای مختلف، پیروزیهای پرشماری را در برابر جوامع بسیار قدیمیتر از خود به دست آورد. به نظر میرسد یکی از مهمترین حرکتهای اجتماعی پیامبر اسلام6 در آن دوران، پیمان برادری بود. پیمانی که پیامبر6 با آن، خانوادهها را به هم پیوند داد. این پیوندهای خانوادهها و برادر کردن پدر دو خانواده، تأثیر بسزایی در همبستگی آن جامعة سنتی داشت. با توجه به اهمیت این پیمان در شکلگیری جامعة صدر اسلام و همچنین همبستگی اجتماعی آن، این پژوهش بر آن است تا بر اساس نظریة همبستگی اجتماعی دورکیم، این پیمان را تحلیل و بررسی کند و نشان دهد پیمان برادری از طریق پیوند دادن دو خانواده باعث تحقق وجدان جمعی در جامعة آن زمان شد و توانست جامعة چندپارة صدر اسلام را با پشتوانة اندیشة اسلامی و پیمان برادری، صاحب موفقیتهای چشمگیری کند.
Social life, according to many sociologists, is one of the most fundamental aspects of human culture that is accomplished via social solidarity. In some small communities, the slightest cause for solidarity can lead to the formation of that community. However, the formation of larger societies in which various individuals live in different forms of families with multiple cultures, beliefs, ideas, etc., cannot be accomplished due to insignificant or minor causes. The analysis of the early Islamic society in Medina _after the migration from Mecca_ indicates a cohesive society including interconnected as well as affiliated families. Despite its various ethnicities and tribes, the foresaid society achieved numerous victories over communities with older establishments. It seems that the covenant of brotherhood was one of the most remarkable social movements arranged by the prophet of Islam at that time. In fact, prophet united families by applying this covenant. These family ties together with the brotherhood of the father of the two families remarkably influenced the solidarity of that traditional society. Regarding the significance of this covenant in the formation of early Islamic society as well as its influence on social solidarity, this study aims to analyze this covenant based on Durkheim's theory of social solidarity. It intends to show that the covenant of brotherhood through connecting two families established a collective conscience in the society of that time; therefore, it could help the fragmented society achieve significant success in the early stages of Islam with the support of Islamic thought and the covenant of brotherhood.