چکیده:
مسئولیت پذیری به عنوان یکی از شاخص های رفتار شهروندی، در بین تمامی سازمان ها و نظام های اجتماعی به امری بدیهی و قابل قبول تبدیل شده است. گرچه این مفهوم (مسئولیت پذیری) از مفاهیم جدید عصر حاضر شناخته می شود. هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه ی مولفه های اخلاق حرفه ای، رهبری اخلاقی با مسئولیت اجتماعی بین مدیران و دبیران مدارس متوسطه استان کردستان در سال تحصیلی 96-1395 بود. روش پژوهش، از نوع کمی و توصیفی همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش را 3028 نفر شامل کلیه مدیران و دبیران متوسطه دوم استان کردستان تشکیل داده-اند. جامعه آماری مورد مطالعه این تحقیق، کلیه مدیران و دبیران دبیرستان های دوره دوم متوسطه استان کردستان است. در این پژوهش برای گردآوری داده ها و تعیین نمونه آماری از فرمول کوکران استفاده و نمونه آماری با حجم 341 نفر براساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد. نتایج نشان داد رابطه اخلاق حرفه ای، رهبری اخلاقی با مسئولیت پذیری اجتماعی مثبت و معنی دار بود. همچنین رابطه اخلاق حرفه ای با رهبری اخلاقی مثبت و معنی دار بود. از روش بیشینه احتمال برای آزمون الگوی نظری پژوهش و برازش آن با داده های گردآوریشده استفاده شد. در این پژوهش از روش تحلیل کانونی استفاده شد. شاخص های برازش در حد مطلوبی قرار داشتند، نتایج نشان داد مدل آزمون شده برازش مناسبی با داده های گردآوری شده دارد.
Responsibility as an indicator of citizenship, of all organizations and social systems has become obvious and acceptable. Although this concept (responsibility) of the new concepts is an era now known, has led to organizations and managers to meet the needs of today's environment.The current study aimed to reveal the relationship between components of professional ethics and ethical leadership with the social responsibility among high school teachers and principals in Kurdistan during 2016-2017 academic year. The quantity method and descriptive correlation were employed. The study population consisted 3028 individuals, including principals and teachers at secondary schools. In this research for collecting data and determine the sample used the Cochran's formula and determine 341 people as the statistical sample by classified random sample based. The relationship between professional ethics and ethical leadership with social responsibility was significant and positive. Also, the relationship between professional ethics with ethical leadership was significant and positive. The maximum likelihood method was used to test the theoretical model fit of the collected data. Also, canonical correlation analysis was conducted. The tested model showed a good fit for the data. Using this method requires multivariate normal variables, respectively. According to this table fit all the indicators are desirable and can be concluded that the tested model adequately fit the data is collected, organizations and society.
خلاصه ماشینی:
کليد واژگان : اخلاق حرفه اي، مسؤوليت پذيري اجتماعي، رهبري اخلاقي، مديران مدارس Keywords: Professional Ethics, Social Responsibility, Ethical Leadership, management and high school teachers ١.
٤- بين اخلاق حرفه اي، رهبري اخلاقي مديران و مسؤوليت پذيري اجتماعي دبيران رابطه ي معناداري وجود دارد.
علت 1 اصلي انتخاب روش توصيفي- همبستگي اين است که به تغييرات متغيرهاي ملاک (وابسته ) مؤلفه هاي مسؤوليت پذيري اجتماعي براساس متغيرهاي پيش بين مستقل ٢ يا کاوشي اخلاق حرفه اي و مؤلفه هاي آن ، رهبري اخلاقي و مؤلفه هاي آن پي برده شود.
در قسمت انتهايي، براي هرکدام از متغيرهاي مورد پژوهش (اخلاق حرفه اي، رهبري اخلاقي و مسؤوليت پذيري اجتماعي) پرسش نامه ي استاندارد آورده شده است .
جدول (٤): شاخص هاي توصيفي متغيرهاي پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول (٥): ماتريس همبستگي متغيرهاي پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به جدول ٥، رابطه ي اخلاق حرفه اي (٠/٣٥) و رهبري اخلاقي (٠/٢٨) با مسؤوليت پذيري اجتماعي مثبت و در سطح ٠/٠١ معنيدار است .
جدول (٦): نتايج بررسي فرضيه هاي تحقيق (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به جدول ٦، فرضيه ي اول پژوهش مبني بر اين بود که بين اخلاق حرفه اي دبيران با رهبري اخلاقي مديران رابطه ي معنادار وجود دارد.
فرضيه ي دوم پژوهش مبني بر اين بود که اخلاق حرفه اي با مسؤوليت پذيري اجتماعي مديران و دبيران رابطه ي معنادار مستقيم دارد.
فرضيه ي چهارم پژوهش مبني بر اين که بين اخلاق حرفه اي، رهبري اخلاقي مديران و مسؤوليت پذيري دبيران رابطه ي معنادار وجود دارد.