چکیده:
با توجه به اینکه در آموزش و پرورش ایران مدیران آموزشی تقریباً بدون هیچ ملاک و صلاحیتی انتخاب می شوند، و بیشتر آن ها فاقد صلاحیت های لازم برای مدیریت آموزشی می باشند؛ این پژوهش کیفی برای تدوین صلاحیت های علمی- حرفه ای مدیران مدارس ابتدایی انجام گرفت. نوع پژوهش کیفی که مورد استفاده قرار گرفت پدیدار شناسی می باشد. سؤال اصلی که در این پژوهش مطرح گردید بدین شرح بود: از نظر مشارکت کنندگان مؤلفه های تشکیل دهنده صلاحیت های علمی- حرفه ای مدیران ابتدایی کدامند؟ برای جمع آوری یافته های کیفی مصاحبه هدفمند با 20 نفراز مدیران مدارس ابتدایی استان لرستان صورت پذیرفت. در تحلیل یافته ها ابتدا با مرور و بازنگری متن مصاحبه ها، مفاهیم و عبارات معنی دار استخراج شدند؛ در مرحله بعد از تجزیه و تحلیل و کدگذاری این مفاهیم و عبارات 8 مقوله محوری، که شامل: تخصص مدیریتی، تجربه معلمی، مهارت روابط انسانی، مهارت هنری، مهارت فنی، اخلاقی اجتماعی، انگیزشی و ظاهری بودند به عنوان صلاحیت های علمی- حرفه ای مدیران آموزش ابتدایی تدوین شدند.
Regarding the fact that managers in educational centers are not appointed on the bases of specific criteria and proficiencies and the very fact that majority of them lack required proficiencies for handling educational management, this current descriptive research was carried out in order to collect professional and scientific proficiencies among managers of primary schools. This kind of descriptive research used in current study was that of phenomenological. The main research question pursued in current research was stated as follow. "As far as the participants viewpoints are concerned, what are components of professional-scientific proficiencies for managers of primary schools? " . To collect descriptive findings, the researcher made use of structured interview to interview twenty mangers that were directing primary schools in Lorestan Province. In analyzing the findings, the researcher first delved into reviewing and revising the text and content of interviews to extract meaningful expressions and concepts. Then the researcher analyzed, interpreted, and coded these expressions and concepts associated with eight main domains including: Managerial-Specialty, Teaching Experience, Social Communication Skills, Technical Skills , Social- Ethical Skills , Motivational and Appearance which were all specified as professional-scientific proficiencies required for managers of primary schools.
خلاصه ماشینی:
صاحب نظران آموزش وپرورش عموما بر اين عقيده هستند که کيفيت مديريت فعاليت هاي آموزشي، مهم ترين شاخص سطح کفايت و اثربخشي کل برنامه هاي آموزشي است ؛ زيرا مديريت با نقش تعيين کننده و مؤثري که در امر هدايت و رهبري فرايندهاي آموزش وپرورش در جهت هدف هاي آن دارد، بالقوه هم ميتواند موجب پيشرفت آن شود و هم موجب از هم پاشيدگي آن ؛ بنابراين ، براي استفاده ي عاقلانه و مقتصدانه از زمان ، سرمايه ، کار و تلاش نيروي انساني به منظور نيل به هدف هاي عام آموزشگاهي بايد به آموزش و تربيت تخصصي افراد مبادرت کرد که واجد ويژگيهاي بارز و حرفه اي مديريتي هستند؛ به عبارت ديگر بايد سرمايه گذاري براي آموزش و آماده سازي مديران آموزشي در آموزش وپرورش در اولويت قرار گيرد؛ به حديکه مؤيد پيشرفت و ترقي آموزش وپرورش باشد و موجب رکود يا از هم گسيختگي آن نشود.
يافته ها پرسش کلي در اين پژوهش آن بود که از نظر مشارکت کنندگان مؤلفه هاي تشکيل دهنده ي صلاحيت علمي - حرفه اي مديران مدارس ابتدايي کدام اند؟ براي جمع آوري يافته هاي کيفي مصاحبه ي هدفمند با ٢٠ نفر از مديران مجرب مدارس ابتدايي استان لرستان صورت پذيرفت .
مهارت هنري : مرور و بازنگري مصاحبه هاي مشارکت کنندگان گوياي اين واقعيت است که مديريت براي موفقيت و کارآمدي در مدرسه بايد علاوه بر دانش و علم مديريت ، داراي هنر مديريتي نيز باشد.
٥. اخلاقي - اجتماعي : اکثريت مشارکت کنندگان در اين پژوهش معتقدند که مدير آموزشي براي اداره ي بهتر مدرسه و موفقيت در انجام فعاليت هاي مديريتي بايد از لحاظ اخلاقي در حد مطلوبي باشد.