چکیده:
از مهمترین عوامل تصمیمگیری و مورد بحث در احداث سازههای رودخانهای، مکانیابی و احداث پلها، آگاهی از میزان دبیهای حداکثر لحظهای، شبیهسازی و تحلیل آنها با استفاده از دادههای ثبت شده در ایستگاههای هیدرومتری است. این تحقیق با رویکردی توصیفی--تحلیلی، با هدف شبیهسازی و تحلیل دبیهای حداکثر لحظهای و بهکارگیری تکنیک شبکه عصبی مصنوعی در راستای پلسازی و نگهداری بهینه آنها، با استفاده از دادههای دبی ایستگاههای هیدرومتری هفتحوض، سولقان، قلاک و مقصودبیک در کلانشهر تهران انجام گرفته است. در ابتدا با استفاده از نرمافزار Excel نمودار دبیهای حداکثر لحظهای هرکدام از ایستگاههای هیدرومتری ترسیم گردید. سپس برای ساختن شبکه عصبی در نرمافزارNeroSlution5، از پیشفرض پرسپترون چند لایه (MLPS) جهت شبیهسازی و تحلیل دادههای دبی حداکثر لحظهای ایستگاههای مورد مطالعه، استفاده شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که در همه ایستگاههای مورد بررسی، استفاده از شبکه عصبی مصنوعی در شبیهسازی دبیهای حداکثر لحظهای با استفاده از دادههای دبی حداکثر روزانه و ماهانه از کارایی بالایی برخوردار است. مقادیرشبیهسازی شده نسبت به مقادیر واقعی (اندازهگیری شده) تقریبا مطلوب بوده و ضریب همبستگی آنها دارای مقدار مناسب (R=0. 66) میباشد. همچنین باتوجه نوسان زیاد دبی حداکثر لحظهای در ایستگاههای هفت حوض (درکه) و قلاک (دارآباد) میتوان استنباط کرد که پلهای ساخته شده بر روی این رودخانهها و مسیلها دارای ریسک سیلاب و احتمالا ناپایدارند. بنابراین در مکانیابی، احداث و نگهداری چنین سازههایی، تمهیدات لازم باید اندیشده شود و ضمن توجه به ویژگیهای هیدروژئومورفولوژیک حوضههای بالادست، دورههای بازگشت سیلاب، مورد توجه قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
شبيه سازي و تحليل دبي هاي حداکثر لحظه اي با استفاده از شبکه عصبي مصنوعي 1 (مطالعه موردي : ايستگاه هاي هيدرومتري هفت حوض ، سولقان ، قلاک و مقصودبيک در کلان شهر تهران ) اسماعيل نجفي – دانشجوي دکتري ژئومورفولوژي دانشکده علوم جغرافيايي ، دانشگاه خوارزمي تهران امير صفاري - دانشيار گروه ژئومورفولوژي دانشکده علوم جغرافيايي ، دانشگاه خوارزمي تهران عزت الله قنواتي - دانشيار گروه ژئومورفولوژي دانشکده علوم جغرافيايي ، دانشگاه خوارزمي تهران امير کرم - دانشيار گروه ژئومورفولوژي دانشکده علوم جغرافيايي ، دانشگاه خوارزمي تهران پذيرش مقاله : ١٣٩٣/١١/٢٠ تأييد نهايي : ١٣٩٤/٠٤/٢١ چکيده از مهمترين عوامل تصميم گيري و مورد بحث در احداث سازه هاي رودخانه اي ، مکان يـابي و احـداث پل ها، آگاهي از ميزان دبي هاي حداکثر لحظه اي ، شبيه سازي و تحليل آن ها بـا اسـتفاده از داده هـاي ثبت شده در ايستگاه هاي هيدرومتري است .
در اين پژوهش شبيه سازي و تحليل دبي حداکثر لحظه اي از طريق تکنيک شبکه عصبي مصنوعي در راستاي پل سازي ، در ايستگاه هاي هيدرومتري هفت حوض ، سولقان ، قلاک ، مقصودبيک در کلان شهر تهران موردبررسي و تحليل واقع گرديده است .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- Tokar and Johnson 2- Imrie et al 3- Zhang and Govindaraju 4- Dawsonn et al 5- Sahoo and Ray شادماني و همکاران (١٣٩٠)، در مقاله اي کارايي روش هاي شبکه عصبي مصنوعي و سامانه اطلاعات جغرافيايي در برآورد دبي سيلاب ٩٠ زير حوضه است̂Hن همدان (با زمان هاي تمرکز کمتر از ٢٤ساعت )، با توجه به آمار ١٦ ساله مربوط به ١٧ ايستگاه آب سنجي موجود در منطقه مورد ارزيابي قرارداده اند.