چکیده:
پژوهش حاضر با هدف معرفی هویت دینی انسان و تبیین پیشبایستهای طراحی
برنامه درسی مختص به آن انجام گردید. روش پژوهش تحلیلی - استنباطی و منبع
اصلی آن؛ تفسیر گرانقدر المیزان بود» هرچند از نظرات اختصاصی گروه نویسندگان
نیز استفاده شد. نتایج نشان داد که انسان فطرتا هویتی الهی و توحیدی دارد و مظهر
حقیقی شناخت، تکوین و تعالی آن عبودیت است. عبودیت شایسته نیز توام با خضوع
و خلوص بوده و تسلیم صرف شدن در برابر اراده خدا و رضای اوست. اتخاذ این
نگاه توانست سه پیشبایست بینشیء گرایشی و کنشی را جهت طراحی برنامه درسی
مختص به آن» که همان برنامه درسی هویتبخش دینی است ترسیم کند. بر این
اساس، برنامه درسی باید بکوشد تا دانش آموز را به شناخت خدا در وجوه مختلف,
شناخت نفس اماره و مسیرهای رشد دهنده آن» شناخت شیطان و اغواگری اوء تفکر
در آفرینش و نشانههای خداء شناخت روز حسابء ملاقات باخداء انقطاع الیالا. حب
فیله. تضرع به درگاه خداء گردن نهادن در برابر امرونهی الهی، ذکر و تسبیح»
شکرگزاری» اقامه نماز و دعا دعوت کند و جذب و ماندگار گرداند و از این طریق
منتظر تعالی رفتارهای فردی و اجتماعی او باشد.
The present study was conducted with the aim of introducing human religious identity and explaining the prerequisites for designing a specific curriculum. The Method of Analytical-Inferential Research and its Main Source was the Interpretation of Al-Mizan, Although the Specific Opinions of the Authors were also Used. The Results Showed that man has a Divine and Monotheistic Identity and the true Manifestation of its Knowledge, Development and Transcendence is Worship. Worthy Worship is also Accompanied by Humility and Purity and Submission to the will of God and His Pleasure. The Application of this View was able to Show three Prerequisites: Cognitive, Emotional and Functional, for Designing a Specific Curriculum. Accordingly, the Curriculum Should try to get the student to know God in Various Ways, to know the evil soul and its growing paths, to know Satan and his Deception, to think about God's Creation and Signs, to know the Day of Resurrection, to Meet God far away, Becoming from Ungodly Affairs, Loving God, Supplicating to God, Submitting to God's Commands, Remembering God, Giving thanks, Offering Prayers and Inviting, Attracting and Lasting and in this way wait for the Transcendence of his Individual and Social Behaviors.
خلاصه ماشینی:
(احدي و جمهـري، ١٣٩٤) با نظر به اين مطلب پژوهش حاضر با تمرکز و اصالت دادن به آموزه هاي قرآنـي در صدد است به سـؤالات زيـر پاسـخ داده و طراحـان برنامـه درسـي هويـت دينـي را راهنمايي کند: ١- مظهر حقيقي هويت ديني انسان در قرآن چيست و چه تعريفي دارد؟ ٢- پيش بايست هاي طراحي برنامه درسي مختص هـدايت دانـش آمـوزان بـه مظهـر حقيقي هويت ديني کدام اند؟ مباني نظري نقش دين در هويت بخشي به انسان تأثيرگذاري و جايگاه دين در هويت بخشي به انسان توسط انديشـمندان مختلفـي تبيـين شده است .
9 ٢- پيش بايست هاي طراحي برنامه درسي مختص هدايت دانش آموزان بـه مظهـر حقيقـي هويت ديني جمع بندي ما ازنظر علامه طباطبائي(ره ) در تفسير الميزان اين اسـت کـه مظهـر حقيقـي هويت ديني يا به عبارت بهتر «عبوديت »، در صورتي در دانش آموز تحقق پيـدا مـيکنـد که اولاً به عبد بودن خود اعتقاد داشته باشد ثانياً به لحاظ قلبي با آن ارتباط بگيرد و ثالثاً در مقام عمل براساس آن اعتقاد و ارتباط قلبي به مملوکيت و بنده بـودن عمـل و رفتـار نمايد؛ لذا پيش بايست هاي برنامه هاي درسي مورد نظر ما در راستاي سـه وجـه بينشـي، گرايشي و کنشي توصيه شده اند.
Conrad, F, Toepfer, J (1992); "Curriculum For Identity: A Middle Level Educational Obligation", Middle School Journal, 23(3), PP 3-10.