چکیده:
هدف از انجام این تحقیق، بررسی کارکرد آموزشوپرورش در نهادینهسازی هویت ملی دانشآموزان در ابعاد سیاسی ـ جغرافیایی و دینی است. کلیه معلمان، مدیران و معاونان مدارس متوسطه عادی دولتی شهر تهران به تعداد 25149 نفر، جامعه آماری این مطالعه را تشکیل میدهند. حجم نمونه براساس فرمول کوکران، 378 نفر تعیین شد. برای نمونهگیری، شهر تهران به 5 منطقه جغرافیایی تقسیم شده و در هر منطقه نمونهگیری بهصورت خوشهای صورت گرفت. بدین ترتیب 400 پرسشنامه توزیع و جمعآوری گردید. ابزار پژوهش عبارت است از دو پرسشنامه محقق ساخته که این ابزار 16 گویه دارد که جمعاً دو بعد سیاسی ـ جغرافیایی و دینی هویت ملی را مورد سنجش قرار میدهند. پس از اطمینان از روایی و پایایی مناسب ابزار به روش روایی محتوایی و نیز محاسبه آلفای کرونباخ به میزان 86/0، سؤالات تحقیق با استفاده از آزمونهای آماری T، تحلیل عاملی و تحلیل شبکهای با استفاده از نرمافزارهای SPSS و سوپر دیسیژن تحلیل شدند. آزمون تحلیل عاملی و بارهای عاملی محاسبه شده، نشاندهنده کارکرد بالای آموزشوپرورش در نهادینهسازی هویت ملی دانشآموزان در ابعاد مورد مطالعه بود. نتایج دو مؤلفه در بعد سیاسی ـ جغرافیایی و نیز دو مؤلفه در بعد دینی هویت ملی را معرفی کردند که به ترتیب عبارتاند از: «سرزمین» و «نظام حاکم» در بعد سیاسی ـ جغرافیایی و نیز «باورها» و «رفتار» در بعد دینی.
The purpose of this study is to assessing the politico-Geographical and, Religious dimensions of National identity for the students of secondary schools of Tehran. The statistical Society is whole of 25149 teachers, headmasters and deputies of Tehran premier high schools. The statistical Sample is 378 according to the Cochran Table, that was chosen by the Clustered method. For this sampling, the Tehran city was distributed by 5 geographical section that in witch sampling was done in the Clustered method. As the tool of research, a researcher-made questionnaire by 16 question was used. The validity of questionnaire was ensured by Content Validity method. For the data analysis, Cronbach’s Alpha (0.86), Factor Analysis and Network Analysis and T Test was used. The results show 2 factors in 2 dimensions of research. The "country" and the "ruling system" in Politico-Geographical, and also the "belief" and the "behavior" in religious dimension.
خلاصه ماشینی:
سؤالات تحقيق بدين ترتيب سؤال اصلي تحقيق عبارت است از اين کـه «کـارکرد آمـوزش وپـرورش در نهادينه سازي هويت ملي دانش آموزان در ابعاد سياسي ـ جغرافيايي و دينـي چـه ميـزان است ؟» مسير رسيدن به پاسخ اين سؤال ، از پرسش هاي فرعي زير مي گذرد: ١- مؤلفه هاي کارکرد آموزش وپرورش در نهادينه سازي هويـت ملـي دانـش آمـوزان در ابعاد سياسي ـ جغرافيايي و ديني کدام اند؟ ٢- اين مؤلفه ها چگونه اولويت بندي ميشوند؟ روش تحقيق اين مطالعه يک تحقيق کاربردي است و به لحاظ روش ، در گروه توصيفي پيمايشي قرار ميگيرد.
سؤال اصلي: کارکرد آموزش وپرورش در نهادينه سازي هويت ملي دانـش آمـوزان در ابعاد سياسي ـ جغرافيايي و ديني به چه ميزان است ؟ براي پاسخ به اين سؤال ، پرسشنامه اي ١٦ سؤالي در طيف ليکرت طراحي شده و در آن ، ميزان اهميت و کارکرد آموزش وپرورش در شـکل دهـي مؤلفـه هـا و شـاخص هـاي هويت ملي دانش آموزان در ابعاد سياسـي ــ جغرافيـايي و دينـي از افـراد نمونـه مـورد پرسش قرار داده شد.
جدول شماره ي ٦: نتايج تحليل داده هاي کارکرد آموزش وپرورش در شکل دهي مؤلفه ها و شاخص هاي هويت ملي دانش آموزان در ابعاد سياسي ـ جغرافيايي و ديني (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) همان طورکه جدول شماره ي ٦ نشان ميدهد ضرايب T بـراي کليـه شـاخص هـا در سطح معني داري ٩٩ درصد، بيش از عدد ٢/٥٦ به دست آمده اند.