چکیده:
پیشرفت شبکه ارتباط جهانی به شکل گیری نوع جدیدی از خرید تحت عنوان خرید آنلاین منجر شده است. در این راستا،شناسایی عوامل تعیین کننده قصد خرید و وفاداری مشتریان آنلاین از مهمترین زمینه های تحقیقاتی به شمار میرود که در این تحقیق بدان پرداخته شده است. براین اساس در این پژوهش قصد بر این است تا عوامل موثر برقصد خرید و وفاداری مشتریان در فروشگاه های آنلاین (شیک وپیک) بررسی شود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش همبستگی هست جامعه آماری شامل تمامی مشتریان فروشگاه آنلاین شیک وپیک است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان برابر با 123 نفر به دست آمد که بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. بهمنظور اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی پرسشنامه بر اساس روایی صوری و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ بررسی گردید. نتایج تحقیق نشان داد که امنیت سایت، سطح قیمتها، پشتیبانی از مشتریان، روش پرداخت وجوه و کیفیت کالاهای ارائه شده برقصد خرید تاثیر مثبت و معناداری دارد و همچنین تاثیر مثبت و معنادار کیفیت کالای ارائه شده، رضایت مندی و اعتماد به فروشگاه بر وفاداری مشتریان نیز تایید شد و نهایتا بر اساس نتایج تحقیق پیشنهادهایی برای بهبود قصد خرید و وفاداری مشتریان ارائه گردید.
The development of the global communication network has led to the formation of a new
type of shopping called online shopping. In this regard, identifying the factors that
determine the intention to buy and loyalty of online customers is one of the most
important areas of research that has been addressed in this study. Accordingly, in this
study, the intention is to investigate the factors affecting the purchase intention and
customer loyalty in online stores (shikopik online store). This research is applied in terms of
purpose and in terms of correlation method. The statistical population includes all
customers of stylish and courier online stores. The sample size was obtained using Morgan
table equal to 123 people who were selected based on simple random sampling method. A
standard questionnaire was used to measure the variables. The validity of the
questionnaire was evaluated based on face validity and reliability of the questionnaire with
Cronbach's alpha coefficient. The results showed that site security, price level, customer
support, payment method and quality of goods offered have a positive and significant
effect on the intention to buy. Also, the positive and significant effect of the quality of the
offered goods, satisfaction and trust in the store on customer loyalty was confirmed.
Finally, based on the results of the research, suggestions were made to improve the
purchase intention and customer loyalty.
خلاصه ماشینی:
سپهر تاج و همکاران (1396) به بررسی عوامل شناختی مؤثر برقصد خرید در فروشگاههای آنلاین پرداختند و نشان دادند که اعتماد، کیفیت محصول و کیفیت خدمات الکترونیکی بر ارزش ادراک شده مشتریان تأثیر مثبت داشته است؛ ولی رابطهٔ هزینهبر ارزش ادراک شده موردتأیید قرار نگرفت؛ از طرفی نقش ارزش ادراک شده برقصد خرید مجدد بهعنوان متغیر میانجی اثر مثبت دارد؛ بنابراین مدل و فرضیههای تحقیق به شرح زیر قابل بیان است؛ Özlem Berta Bekti شکل 1-1؛ مدل پژوهش (فائزی و نوروزی (1394)؛ زارعپور و لگزیان (1395)؛ اوزلم (2019)؛ برتا بکتی و همکاران (2018)) همانطور که در شکل 1 نشاندادهشده است، این پژوهش در پی بررسی عوامل مؤثر برقصد خرید و وفاداری مشتریان در فروشگاههای آنلاین شیکوپیک است در این پژوهش امنیت سایت، سطح قیمت، پشتیبانی از مشتری، روش پرداخت وجوه، کیفیت، رضایتمندی و اعتماد بهعنوان متغیر مستقل و قصد خرید و وفاداری مشتریان بهعنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شد که برای بررسی مدل فوق آزمون فرضیات زیر انجام گردید: 1.
نتایج آزمون تاوی بی کندال نشان میدهد که بین متغیر کیفیت کالای ارائه شده و قصد خرید در فروشگاههای آنلاین شیکوپیک رابطهی آماری معناداری در سطح خطای کمتر از 01/0 و با اطمینان 99/0 وجود دارد.
نتایج آزمون تاوی بی کندال نشان میدهد که بین متغیر کیفیت کالای ارائه شده و وفاداری مشتریان در فروشگاههای آنلاین شیکوپیک رابطهی آماری معناداری در سطح خطای کمتر از 01/0 و با اطمینان 99/0 وجود دارد.
In this regard, identifying the factors that determine the intention to buy and loyalty of online customers is one of the most important areas of research that has been addressed in this study.