چکیده:
محصولات سبز در بازار تنوع بسیاری پیدا کرده و به شهرت رسیدهاند، اما، مصرفکنندگان ترجیح میدهند محصولات زیست محیطی خود را تغییر ندهند. شناخت نگرش مصرفکنندگان نسبت به محیط زیست میتواند به تدوین استراتژیهای بازاریابی پایدار کمک کند. برای دستیابی به مزیت رقابتی، سازمانهای با گرایش محیط زیستی باید از استراتژیهای برندسازی سبز برای کاهش رفتار رویگردانی مشتریان با توجه به نگرانیهای زیست محیطی استفاده کنند. هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر رفتار تغییر برند سبز در مصرفکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی طبیعی در محصولات سینره است. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و کاربردی و روش نمونهگیری در این پژوهش از نوع تصادفی ساده است که از مشتریان برند سینره در تهران، جمعآوری گردیده و در تابستان 1399 انجام شده است. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد میباشد که پس از اصلاح و نظر خبرگان نهایی گردید. بررسی پایایی پرسشنامه نیز با ضریب آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت و تأیید شد. پردازش آماری دادهها در سطح توصیفی با SPSS و در سطح استنباطی با استفاده از معادلات ساختاری و نرمافزار SMART PLS 03 انجام شده است. یافتههای حاصل از پژوهش، نشان داد که شک و تردید سبز بر رضایت تجربی سبز در محصولات برند سینره تأثیر معناداری ندارد اما ریسک تجربی برند سبز، ناسازگاری (ناهماهنگی) شناختی برند سبز، کیفیت برند سبز و تجربه برند سبز بر رضایت تجربی برند سبز تأثیر دارد. همچنین نتایج حاکی از تأثیر رضایت تجربی برند سبز بر تمایل به تغییر برند سبز بود و تمایل به تغییر برند سبز بر رفتار تغییر برند سبز تأثیر معناداری داشت.
Green products have become more diverse and popular in the market, but consumers prefer not to change their environmental products. Understanding consumers' attitudes towards the environment can help develop sustainable marketing strategies. To achieve competitive advantage, environmental organizations must use green branding strategies to reduce customer turnover behavior due to environmental concerns. The purpose of this study is to investigate the factors affecting green brand switching behavior in consumers of natural cosmetics in Cinere products. The research method is descriptive-survey and applied and the sampling method in this research is a simple random type that was collected from Cinere brand customers in Tehran and was conducted in the summer of 1399. The research tool is a standard questionnaire that was finalized after correction and expert opinion. The reliability of the questionnaire was assessed and confirmed by Cronbach's alpha coefficient. Statistical data processing was performed at the descriptive level with SPSS and at the inferential level using structural equations and SMART PLS 03 software. Findings of the study showed that green doubt has no significant effect on green experimental satisfaction in Cinere brand products, but green brand empirical risk, green brand cognitive inconsistency, green brand quality and green brand experience on green brand empirical satisfaction. It has an effect. The results also showed the effect of empirical satisfaction of green brand on the desire to change the green brand and the desire to change the green brand had a significant effect on the behavior of green brand change.