چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش حبابهای فکر بر نظریه ذهن کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را 78 نفر از کودکان دختر 8 تا 12 سال مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا مراجعه کننده به 2 مرکز درمانی شهر تهران (به آرا و دوست اتیسم) در شش ماهه اول سال 1398 تشکیل دادند. از بین آنها 26 نفر به روش نمونهگیری دردسترس و با توجه به ملاکهای ورود و خروج به مطالعه، بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب و به-صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (13 نفر) و گروه کنترل (13 نفر) گمارش شدند. افراد گروه آزمایش، برنامه آموزشی جبابهای فکر را در 8 جلسه 45 دقیقهای (در هرهفته یک جلسه) بهصورت انفرادی دریافت کردند؛ گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از آزمون نظریه ذهن استیممن (1999)، استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تکمتغیره تحلیل شد. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون، بین میانگین نمرات پسآزمون افراد گروههای آزمایش و کنترل در نظریه ذهن تفاوت معناداری وجود داشت. باتوجه به نتایج پژوهش، کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم در کسب نظریه ذهن دچار مشکل هستند و رویکرد حبابهای فکر میتواند از طریق تکالیف باورهای غلط به بهبود و تسریع رشد نظریه ذهن کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم مؤثر باشد.
The purpose of this study was to investigate the effect of thought-bubble training on the theory of mind in female autism disorder children with high performance. The present semi experimental study included pre-test, post-test with the control group design. The statistical population of the study consisted of 78 girls aged 8 to 12 years with high-functioning autism spectrum disorder referred to 2 medical centers in Tehran (for autism votes and friends) in the first six months of 2019. Among them, 26 people were selected by available sampling method and according to the inclusion and exclusion criteria, as a research sample and randomly in two experimental groups (13 people) and control group (13 people). Were appointed. The subjects in the experimental group received the thought-bubble training in 8 sessions of 45 minutes (one session per week) individually; The control put on a waiting list. In order to gather data, Steammann theory of mind test (1999), were used. Data were analyzed using univariate analysis of covariance. Findings of the study showed that by controlling the effect of pre-test, there was a significant difference between the mean scores of post-test in the experimental and control groups in the theory of mind. According to the results of the study, children with autism disorder have difficulty in obtaining theory of mind, and the thought-bubble training can be effective in improving and accelerating the development of theory of mind in in autism disorder children with high performance
خلاصه ماشینی:
نتایج مطالعات متعدد حاکی از آن است که کودکان مبتلا به اتیسم مشکلات متعدد شناختی- هیجانی و اجتماعی دارند و در زمینه های اجتماعی و ارتباطی محدودیت هایی را تجربه میکنند و از وجود اختلال در روابط رنج میبرند (کالیر و همکاران ، 3٢٠١٩؛ واتکینز، کوهن ، لدبتر-کو، جیوارتار و ریلی ٤، ٢٠١٧؛ ابایی کفاکی، حسن زاده و کاظم فخری، ١٣٩٧).
Watkins, Kuhn, Ledbetter-Cho, Gevarter & O’Reilly 5.
Leppanen, Sedgewick, Treasure & Tchanturia 4.
Berenguer, Roselló, Colomer, Baixauli & Miranda 5.
در این رابطه ، پاینتر و پترسون ٢ (٢٠١٣) نخستین بار ضمن مطالعه ای به بررسی کارایی آموزش رویکرد حباب های فکر برای رشد نظریه ذهن کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم پرداختند.
نتایج آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره برای تعیین تأثیر رویکرد حباب های فکری بر نظریه ذهن (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش حباب های فکر بر نظریه ذهن کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا انجام شد.
نتایج حاصل از پژوهش نشان داد آموزش حباب های فکر میتواند از طریق تکالیف باورهای غلط به بهبود و تسریع رشد نظریه ذهن کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم مؤثر باشد.
در مجموع ، میتوان گفت که یافته های این پژوهش نتایج مهم و معنیداری را در زمینه تأثیر آموزش حباب های فکر بر بهبود نظریه ذهن کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم به دست میدهد.
Further evidence of benefits of thought- bubble training for theory of mind development in children with autism spectrum disorders.