چکیده:
در سالهای اخیر، برنامهریزان و طراحان شهری با بهرهگیری از خلاقیتها و جذابیتهای فرهنگی و اجتماعی در فضاهای شهری، بهعنوان فرصتی در جهت ایجاد محیطی توام با رفاه و تجدیدنظر در سرزندگی و فرصتی برای حضور طبقه خلاق در فضاهای شهری پرداختهاند. این مقاله، با هدف بررسی کیفیتهای مطلوب محیط شهری در نتیجه رویکرد پیادهمداری به ارزیابی و سنجش شهر خلاق در پیادهراه فرهنگی شهر رشت در ایران پرداخته است. بنابراین به لحاظ روششناختی بعد از تبیین ماهیت شهر خلاق و همچنین بررسی دیدگاه اندیشمندان در ارتباط با کیفیتهای محیطی، مدل مفهومی فضای شهری خلاق تدوین شده است. سپس از طریق پرسشنامه و تحلیل از طریق نرمافزار Spss و مدل رگرسیون، پیرسون و فریدمن شاخصها و معیارهای فضای شهری خلاق مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتیجه حاصل از تحلیلهای انجام شده بر پنج مؤلفه کالبدی، عملکردی، اجتماعی، ادراکی و زیستمحیطی در ارتباط با فضای شهری خلاق نشان میدهد که مؤلفههای اجتماعی، محیطزیست فعال و عملکردی از سطح معناداری بیشتری نسبت به مؤلفههای دیگر برخوردارند، لذا با ارائه راهکارهایی نظیر: توجه به اقتصاد خلاق، داراییهای فرهنگی، انعطافپذیری فضایی، مکانسازی شهری، توجه به نیروها و دانشهای بومی و محلی، ارتقا اقتصاد بومی و غیره، محیط شهری خلاق دست یافت. در نهایت پیشنهاداتی نیز مبتنی بر تحلیلها و شواهد تجربی در راستای ارتقاء کیفیت فضاهای شهری به منظور تحقق شهر خلاق ارائه شده است.
In recent years, urban planners and designers have taken benefits of creativity and cultural and social attractions in urban spaces, as an opportunity to create an environment along with well-being and reconsideration in vitality and an opportunity for the creative class to be present in urban spaces. The current article aims to assess the appropriate qualities of the urban environment as a result of the sidewalk approach to evaluate and measure the creative city on the cultural sidewalk of Rasht in Iran. Consequently, regarding the research method, after explaining the nature of the creative city and also examining the thinkers’ views concerning environmental qualities, a conceptual model of creative urban space has been developed. Then, via questionnaire and analysis through SPSS software and regression model, Pearson and Friedman, the indicators and criteria of creative urban space have been evaluated. The results of the analysis of the five physical, functional, social, perceptual, and environmental components concerning the creative urban space reveal that the social, active, and functional components have a more significant level than the other components. Attention to the creative economy, cultural assets, spatial flexibility, urban placemaking, attention to indigenous and local forces and knowledge, promotion of indigenous economy, etc., creative urban environment was achieved. Lastly, based on analysis and empirical evidence, some suggestions are presented to improve the quality of urban spaces to achieve a creative city.