چکیده:
زمینه: اختلال کاستی توجه - بیشفعالی به صورت الگویی از کاستی توجه - بیشفعالی شدید یا بیتوجهی مداوم با تکرارشوندگی بیشتر نسبت به کودکان همان سطح رشدی تعریف شده است. هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش بازیهای ادراکی حرکتی بر سازگاری اجتماعی، تبحر حرکتی و نشانگان اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی کودکان 5 و 6 ساله پیش دبستانی دارای این اختلال انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی به صورت پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان مراکز پیش دبستانی منطقه 2 استان تهران بودند که از بین آنها، تعداد 90 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. داده ها با استفاده از مقیاس رشد اجتماعی (واینلند، 1965)، مقیاس تبحر حرکتی فرم کوتاه برونینکس– اوزرتسکی (1978) و مقیاس مشکلات رفتاری کودکان کانرز- فرم والد (ریتمن و همکاران، 1998) به دست آمدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد. یافته ها: یافته ها نشان داد آموزش بازیهای ادراکی حرکتی موجب بهبود سازگاری اجتماعی (0. 0001> P)، مهارت تبحر حرکتی (0. 0001> P) و کاهش مجموع نشانگان اختلال کاستی توجه/ بیشفعالی (0. 0001> P) در این کودکان می شود. نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت آموزش بازیهای ادراکی حرکتی بر بهبود سازگاری اجتماعی، مهارت تبحر حرکتی و کاهش مجموع نشانگان اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی می شود و توانمندسازی کودکان با اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی استفاده کرد.
Background: Deficit attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is defined as a pattern of severe attention deficit hyperactivity disorder or continuous neglect with more repetition than children with the same growth rate. Aim: The aim of this study was to determine the effectiveness of cognitive-motor learning training on social adjustment, motor skills and ADHD / ADHD in preschool children aged 5 and 6 years with this disorder. Method: The present study is a semi-experimental pre-test-posttest with control group. The statistical population of this study included all children of preschool centers in 2nd district of Tehran province. Of these, 90 people were randomly selected and randomly assigned to experimental and control group. Data were obtained using Social Development Scale (Winelland, 1965), Brauninx-Oseretsky Motion Excellence Scale short-form (1978), and the Conners-Wald Formula Child Behavioral Scale (Ritman et al., 1998). Data analysis was performed using Multivariate Covariance Analysis. Results: The findings showed that cognitive-motor learning improved social compatibility (PConclusion: It can be concluded that the training of perceptual motor games on the improvement of social adjustment, the skill of motor skill and reduction of total ADHD, and the empowerment of children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD).