چکیده:
با گسترش سایتهای فروش اینترنتی تمایل به خرید برخط با توجه به مزایای زیاد آن روزبهروز در حال افزایش است. اکثر مشتریان قبل از تصمیمگیری و انتخاب محصول، نظرات خریدارن قبلی محصول را بررسی کرده و براساس آن محصول خود را انتخاب می-کنند. وجود برندهای مختلف در بازار و از سویی بررسی حجم بالایی از نظرات جهت تصمیمگیری در خصوص خرید محصول چالش بزرگی است که خریداران با آن مواجه هستند، وجود ابزارهای خودکار متنکاوی و آنالیز احساسات برای بررسی نظرات کاربران میتواند در این زمینه بسیار مفید باشد و به عنوان راهکاری در رتبهبندی محصولات براساس نظر مشتریان مورد استفاده قرار گیرد. در این پژوهش با بررسی بیش از 4500 مورد از نظرات مشتریان و ارزیابی متخصصان در خصوص 70 کالا، سه نوع ویژگی شامل: ویژگیهای حسی موجود در نظر مشتریان و متخصصین، ویژگیهای ساخت محصول و ویژگیهای نظرسنجی استخراج گردیده و با بکارگیری تحلیل احساسات مبتنی بر ویژگی، سیستم رتبهبندی محصولات ایجاد گردیده است.
With the expansion of online sales sites, the desire to online shopping is increasing day by day due to its many benefits. Most customers, before deciding and choosing a product, check the previous buyers of the product opinions and choose their product based on it. There are different brands in the market and on the other hand reviewing a large volume of comments to make a decision to buy a product is a big challenge, the existence of automated text mining and sentiment analysis tools to review users' comments and opinions can be very useful and can be used as a way to rank products based on customer feedback. In this research, by examining more than 4500 customers and experts reviews about 70 products, the features considered by customers and sales site specialists have been extracted based on text mining methods, and by using aspect-based sentiment analysis, a product ranking system has been created.
خلاصه ماشینی:
پژوهش هاي نوين در تصميم گيري دوره ٦، شماره ٢، تابستان ١٤٠٠، صص ٢٠-٤٧ نوع مقاله : پژوهشي طراحي سيستم رتبه بندي محصولات خريداري شده براساس نظرات مصرف کنندگان و متخصصين با استفاده از رويکرد تحليل احساسات مبتني بر ويژگي 2 اميد افشاريزاده جعفري ١، مرتضي ملکي مين باش رزگاه ٢* ، عظيم زارعي ، محسن شفيعي نيک آبادي ٣ ١.
در اين پژوهش با بررسي بيش از ٤٥٠٠ مورد از نظرات مشتريان و ارزيابي متخصصان در خصوص ٧٠ کالا، سه نوع ويژگي شامل : ويژگيهاي حسي موجود در نظر مشتريان و متخصصين ، ويژگي هاي ساخت محصول و ويژگي هاي نظرسنجي استخراج گرديده و با بکارگيري تحليل احساسات مبتني بر ويژگي، سيستم رتبه بندي محصولات ايجاد گرديده است .
اين پژوهش جهت پاسخگويي به اين سؤال که عناصر کليدي موجود در ديدگاه هاي مصرف کنندگان و متخصصان در رابطه با رتبه بندي محصولات خريداري شده از تارنماي خرده فروشي برخط ديجي کالا چيست و چگونه ميتوان اين مفاهيم را در قالب سيستم رتبه بندي محصولات بکار برد؟ رويکردي را ارائه مي دهد که براساس آن با در نظر گرفتن نظرات کاربران و متخصصين و با ترکيب داده هاي حسي، داده هاي نظرسنجي و مشخصات ساخت محصول و استفاده از روش هاي متن کاوي و تحليل احساسات ويژگي محور٢رتبه بندي کلي محصولات 1 21 1entiment nalysis 2Aspect ased entiment nalysis اميد افشاريزاده جعفري و همکاران ـــــــــــــــــــــــــــــــ طراحي سيستم رتبه بندي...