چکیده:
هدف اصلی این مقاله بررسی تاثیر سواد مالی بر متغیرهای جمعیتشناختی دانشجویان کارشناسی دانشگاه های شهرستان بهبهان میباشد. در این پژوهش سعی شده است به این سوال پاسخ داده شود که؛ سواد مالی تا چه اندازه بر متغیرهای جمعیت شناختی دانشجویان کارشناسی دانشگاههای بهبهان تاثیر دارد؟ جامعه آماری این پژوهش، کلیهی دانشجویان کارشناسی دانشگاههای بهبهان (دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور و دانشگاه فرهنگیان امام صادق) میباشد که در حال حاضر تعداد 3680 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاههای شهرستان بهبهان را شامل میشود. همچنین تعداد 348 دانشجوی کارشناسی با استفاده از روش نمونه گیری کوکران به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد سواد مالی دانشجویان، معینالدین در سال 1390 استفاده شده و در انجام آن از تکنیکهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آماری توصیفی از جمله فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار، مینیمم، ماکزیمم و واریانس و استنباطی از جمله تحلیل رگرسیون، ضریب تعیین، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون F و آزمون t با نرمافزار Spss 26 ا ستفاده میگردد. نتایج پژوهش نشان میدهد، سواد مالی بر متغیرهای جمعیت شناختی (سن، جنسیت، نوع دانشگاه، رشتهی تحصیلی، وضعیت تاهل، وضعیت شغلی، میزان درآمد ماهیانه) دانشجویان کارشناسی دانشگاههای شهرستان بهبهان تاثیر مثبت و معنادار دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش نشان میدهد، سواد مالی بر متغیرهای جمعیت شناختی (سن، جنسیت، نوع دانشگاه، رشتهی تحصیلی، وضعیت تأهل، وضعیت شغلی، میزان درآمد ماهیانه) دانشجویان كارشناسي دانشگاههاي شهرستان بهبهان تأثیر مثبت و معنادار دارد.
با توجه به اهمیت بالای مطالب گفته شده حول محور مبحث سواد مالی و لزوم بررسی آن از یک سو و نیز با در نظر گرفتن شرایط ویژه اقتصادی کشورمان و نیاز مبرم جامعه به افراد مجرب در این حوزه از سوی دیگر، شایسته است مقوله سواد مالی بیش از پیش مورد عنایت و بررسی قرار بگیرد Organisation for Economic Co-operation & Development jump start Pang آنجایی که طرح ریزی و اجرای هرگونه برنامهریزی آموزشی در حوزه سواد مالی مستلزم ارائه آمار صحیحی از میزان سطح سواد مالی افراد میباشد.
بدین سبب این نکته ما را بر آن داشت که در این پژوهش تاثیر ميزان سواد مالي دانشجويان بر متغیرهای جمعیت شناختی آنان را مورد ارزیابی قرار دهیم (مورپی و یتمار 1 ، 20 > نتیجه سرمایهگذاری آگاهانه، با اطلاعات و سواد مالی، ایجاد نوعی اقتصاد است که به عنوان اقتصاد خودکفا شناخته میشود که در آن حتی خانوادههای کم درآمد، با مدیریت صحیح پول، بتوانند به جریان اقتصاد پیوسته و آینده امن مالی برای خود ایجاد کنند.
نتیجه تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانطوری که نتایج جدول (5) نشان میدهد، مقدار متغیر مستقل (جمعیت شناختی) و متغیر وابسته میزان سواد مالی دانشجویان و با توجه به ضریب تعیین 096/0 و سطح معناداری کمتر از 05/0 درصد ميتوان گفت سواد مالی بر متغییرهای جمعیت شناختی دانشجویان کارشناسی دانشگاههای شهرستان بهبهان تاثیر دارد.