چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسهی تأثیر روش های آموزشی تصاویر گرافیکی پویا، ایستا و سنتی در درس هندسه بر نگرش و اضطراب هندسی انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر نیمه تجربی و از نوع پیشآزمون - پسآزمون بود که از بین دانشآموزان رشته ریاضی مدارس شهر تبریز، سه کلاس از مدارس منطقه یک تبریز به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. مباحث ترسیم هندسی و استدلال، در یکی از کلاسها به روش پویا (۲۶n=) در کلاس دیگر به روش ایستا (۲۴n=) آموزش داده شد و یک کلاس (۲۷n=) نیز بهصورت سنتی آموزش دیدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از آزمون نگرش هندسی دویاتیب و دیوبوز (2007) و آزمون اضطراب هندسی ساغلام، ترکر و اومای (2011) استفاده گردید. دادهها از طریق تحلیل کواریانس چندمتغیره، تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش هندسه به روش تصاویر گرافیکی پویا و ایستا در مقایسه با روش سنتی، نگرش هندسی مثبتتر و کاهش اضطراب هندسی را موجب شدند؛ اما تفاوت بین دو روش تصاویر گرافیکی پویا و ایستا معنیدار نبود. نتیجهگیری: نتایج این تحقیق اثربخشی استفاده از روش تصاویر گرافیکی را در بهبود نگرش هندسی و کاهش اضطراب هندسی مورد تأیید قرار داد.
Objective: This study aimed to compare the effects of teaching methods of dynamic and static graphic images with traditional methods on geometric attitude and anxiety. Method: The present study was a quasi-experimental and pre-test-post-test type. Among the students of mathematics in Tabriz Schools, three classes from different schools that were economically and socially close to each other were selected by a purposeful method. The topics of geometric and arithmetic drawings were taught in one class in a dynamic way (n=27), in a second in a static way (n=27), and one class was taught in the traditional way (n=27). To collect data, Duatepe, Ubuz geometric attitude test, and Saglam, Turker & Umay geometric anxiety test was used. Data were analyzed by Multivariate analysis of covariance analysis. Results: The results showed that teaching geometry by static and dynamic graphic images method resulted in a more positive geometric attitude and less geometric anxiety compared to the traditional method. But the difference between the two graphic images methods was not significant. Conclusion: The results of this study confirmed the effectiveness of using graphical imaging methods in improving geometric attitude and reducing geometric anxiety.
خلاصه ماشینی:
مقايسه تأثير روش هاي آموزش با تصاوير گرافيکي پويا و ايستا بر نگرش و اضطراب هندسي دانش آموزان * A Comparison of The Effects of Teaching With Dynamic and Static Graphic Images Methods on Geometric Attitude and Anxiety Of Students سهراب عظيم پور١*، شهرام واحدي ٢، مرتضي فغفوري ٣ دريافت مقاله : ١٣٩٩/٠٤/١٥ پذيرش مقاله : ١٣٩٩/١١/٠١ چکيده هدف : پژوهش حاضر با هدف مقايسه ي تأثير روش هاي آموزشي تصاوير گرافيکي پويا، ايستا و سنتي در درس هندسه بر نگرش و اضطراب هندسي انجام گرفت .
Candeias, Rebelo & Oliveira 6.
Ceretkova, Smieskova & Nasticka 4.
Devine, Fawcett, Szucs & Dowker 7.
Gutiérrez-Rubio, León-Mantero, Maz-Machado &, Madrid-Martín 8.
Imhof براساس آنچه که گفته شد، پژوهش حاضر در نظر دارد تأثير روش هاي آموزش با تصاوير گرافيکي پويا و ايستا بر نگرش و اضطراب هندسي در مباحث ترسيم و استدلال هندسه را در دانش آموزان موردبررسي قرار دهد.
نتايج پژوهش نشان داد که به کارگيري تصاوير گرافيکي پويا مي تواند در نگرش هندسي و اضطراب دانش آموزان تأثير بگذارد.
همچنين نتايج تحقيق نشان داد که به کارگيري تصاوير گرافيکي ايستا ميتواند در نگرش هندسي و اضطراب دانش آموزان تأثير بگذارد.
Adelabu, Makgato & Ramaligela 2.
در اين پژوهش تفاوت بين گروه هاي آموزش با تصاوير گرافيکي ايستا و پويا در متغير نگرش معنيدار بود.
به عبارت بهتر، استفاده از تصاوير گرافيکي پويا اثربخشي بيشتري را در بهبود نگرش دانش آموزان به درس هندسه داشته است .