چکیده:
از آﻧﺠﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻗﺮن ﺣﺎﺿﺮ ﻧﻮﯾﺪ ﺑﺨﺶ ﺗﻐﯿﯿﺮ و ﺗﺤﻮﻻت و رﻗﺎﺑﺖ ﺑﺴﯿﺎر اﺳﺖ، ﻫﺮ ﺑﺎﺷﮕﺎﻫﻬﺎی ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﺑﻬﺒﻮد ﻣﺴﺘﻤﺮﺑﺮای دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ رﺷﺪ و ﻣﺰﯾﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. اﻣﺮوزه ﺧﻼﻗﯿﺖ، از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ رﺷﺪ اﻗﺘﺼﺎدی ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﯿﺮود ﺧﻼﻗﯿﺖ ﺑﺴﺘﺮ ﭘﯿﺮوزی در ﮐﺴﺐ وﮐﺎر ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ ﻣﺪﯾﺮان در ﭘﯽ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺳﺎزوﮐﺎر ﭼﺮﺧﻪ ﻓﻨﺎوری وﺟﻮﯾﺒﺎر ﺧﻼﻗﯿﺖ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ اﻧﺠﺎم دﮔﺮﮔﻮﻧﯿﻬﺎی ﻧﺎﭘﯿﻮﺳﺘﻪ در ﺷﺮﮐﺖ ﺑﻪ اﻣﺘﯿﺎزﻫﺎی ﻧﺎﺷﯽ از آﻧﻬﺎ ﺑﺮﺳﻨﺪ. ﻟﺬا ﻣﺪﯾﺮان ﺑﺎﺷﮕﺎﻫﻬﺎی ورزﺷﯽ اﻣﺮوزی ﺑﺎﯾﺪ ﺧﻼﻗﯿﺖ را ﺑﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮐﯿﻔﯿﺖ و ﺑﻬﺮه وری و ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ اﺻﻞ راﻫﺒﺮدی در ﺳﺮاﺳﺮ ﺑﺎﺷﮕﺎه ﻧﻬﺎدﯾﻨﻪ ﺳﺎزﻧﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻧﻘﺶ ﺧﻼﻗﯿﺖ در اﯾﺠﺎد ارزش ﺑﺮﻧﺪ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﻧﺎدﯾﺪه ﮔﺮﻓﺖ، ﯾﮏ ﺑﺮﻧﺪ ﻗﻮی ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ارزﺷﯽ ﺑﯿﺶ از ارزش ﻣﻌﻤﻮل ﺑﺮای ﺑﺎﺷﮕﺎه اﯾﺠﺎد ﮐﻨﺪ. ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻘﺶ ﺧﻼﻗﯿﺖ د ر اﯾﺠﺎد ارزش ﺑﺮﻧﺪ ﺑﺎﺷﮕﺎهﻫﺎی ورزﺷﯽ اﺳﺘﺎن اﻟﺒﺮز ﻧﮕﺎﺷﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻓﺮﺿﯿﻪﻫﺎی اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از: ﺧﻼﻗﯿﺖ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژﯾﮑﯽ، ﺧﻼﻗﯿﺖ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ، ﺧﻼﻗﯿﺖ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ، ﺧﻼﻗﯿﺖ ﻣﺤﺼﻮل ﮐﻪ در ارزش ﺑﺮﻧﺪ ﺗﺎﺛﯿﺮ دارﻧﺪ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ از ﺣﯿﺚ روش و ﻣﺎﻫﯿﺖ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ و از ﺣﯿﺚ ﻫﺪف ﮐﺎرﺑﺮدی اﺳﺖ. اﺑﺰار ﺟﻤﻊ آوری دادهﻫﺎ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری ﺗﻤﺎم ﺷﻤﺎری ﺑﺎ ﺗﻌﺪاد 145 ﻧﻔﺮ اﻃﻼﻋﺎت ﮔﺮدآوری ﺷﺪه و ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺟﻬﺖ ﻧﺮﻣﺎل ﺑﻮدن دادهﻫﺎ از ﻃﺮﯾﻖ آزﻣﻮن اﺳﻤﯿﺮﻧﻮف ﮐﻮﻟﻤﻮﮔﻮروف و در ﺳﻄﺢ اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ ﺑﺮای آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﯿﻪﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ از آزﻣﻮن ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ r ﭘﯿﺮﺳﻮن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻋﻼوه ﺟﻬﺖ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ آزﻣﻮن آﻟﻔﺎﮐﺮوﻧﺒﺎخ و ﻧﺮم اﻓﺰار spss ﺑﮑﺎر ﺑﺮده ﺷﺪه اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
به عبارت بهتر میتوان گفت که ارزش برند یک باشگاه های ورزشیاهمیت بسیار زیادی در کسب مزیت رقابتی دارد حتی ارزش برند قادر است احساسات مصرف کنندگان را تحت تاثیر قرار دهد و احساسات به عنوان یک عامل موثر در تصمیم گیری و پاسخ مصرف کننده به ایفای نقش میپردازد.
در کل میتوان مساله پژوهش را این چنین بیان کرد: نوآوری چه نقشی را میتواند در ایجاد ارزش برند باشگاههای ورزشی شهرکرج داشته باشد؟ امروزه خلاقیت یک عنصر کلیدی برای مزیت رقابتی و رشد اقتصادی به شمار میآید.
این پرسشنامه دارای 3 پرسش جمعیت شناختی و33 پرسش مربوط به شاخصهای مورد بررسی میباشد از آنجایی که تحقیق حاضر به دنبال بررسی نقش خلاقیت در ایجاد ارزش برند باشگاههای ورزشی شهر کرج است نتایج حاصل از آن میتواند جهت بهبود وضیت باشگاههای، ادارات ورزش و جوانان، هیاتهای ورزشی، فدراسیونهای ورزشی کار مفیدی را در اختیار خط مشی گذاران فعال این حوزه قرار دهدتحقیق کاربردی محسوب میشود.
ضرایب همبستگی متغییرهای تحقیق {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضیه دوم پژوهش: خلاقیت بازاریابی در ایجاد ارزش برند تاثیر دارد.
بنابراین نوآوری استراتژیک تاثیر مثبت و معناداری در ایجاد ارزش برند باشگاه های ورزشی استان البرز دارد و فرضیه مورد تایید قرار میگیرد.
جدول8: ضرایب همبستگی متغییرهای تحقیق {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضیه چهارم پژوهش: خلاقیت محصول در ایجاد ارزش برند تاثیر دارد.
بنابراین نوآوری محصول تاثیر مثبت و معناداری در ایجاد ارزش برند باشگاههای ورزشی استان البرز دارد و فرضیه مورد تایید قرار میگیرد.