چکیده:
اصول اخلاقی بازار یابی یکی از موضوعات چالش برانگیز هزاره سوم بود که بسیار مورد توجه قرار گرفته
است این مبحث هم چنین حیطه بسیار وسیعی از موضوعات مربوط به بازاریابی را در بر میگیرد در واقع
می توان گفت هر حیطه ای در بازار یابی که ابعادی اخلاقی دارد در چارچوب ادبیات اصول اخلاقی
بازاریابی قرار می گیرد از این رو بررسی ادبیات اصول اخلاقی بازاریابی بدون یک طرح دسته بندی جامع
بسیار مشکل و پیچیده خواهد بود. براین اساس دراین مقاله سعی شده است با ارائه یک طرح دسته بندی
که تمامی موضوعات اصول اخلاقی مدیریت بازاریابی را در برگیرد بررسی ادبیات اصول اخلاقی بازاریابی
را نظامند و ساده ترکرد. هم چنین این دسته بندی به مدیران و ناظران کمک خواهد کرد در چارچوب
دسته بندی ارائه شده و بصورت دقیق و کامل به بررسی اخلاق حرفه ای بازاریابی سازما ن ها بپردازند.
بازاریابی تجاری همواره به دلیل ورود مسائل غیر اخلاقی و غیر عرفی به حوزه فعالیتهایش با انتقادهایی
رو به رو بوده است. استفاده از کلیشههای نامطلوب در تبلیغات مانند به تصویر کشیدن زنان به عنوان
سوژههای جنسی، استفاده از قهرمانان ورزشی برای تبلیغ محصولات مضر سلامت مردم و نمونههایی از
این قبیل، نشانه ی بارز نقض اصول اخلاقی میباشد. تئوریهای بازاریابی غربی چون مبتنی بر نظام
سرمایهداری میباشند، بنابراین اغلب بهدنبال ایجاد نیازهای کاذب در مصرف کنندگان و ترویج مصرف
گرایی در جامعه به منظور کسب منفعت بیشتر هستند، درحالی که رشد مصرف گرایی و اسراف در جامعه
برخلاف مبانی اخلاقی شریعت ناب اسلام میباشد. بنابراین ضرورت مطالعه در زمینهی اخلاق در بازاریابی
با رویکرد اسلامی وجود دارد. در این مقاله انتقادهای وارده نسبت به بازاریابی، مورد بحث و بررسی قرار
میگیرند و هدف اصلی از انجام این تحقیق تبیین معیارها و اصول اخلاقی در بازاریابی با رویکرد اسلامی
و بررسی چالشهای بازاریابی میباشد.