چکیده:
هوش تجاری مفهومی است که با رشد و پیشرفت و تحقق اهداف اقتصادی در ابعاد مختلفی مطرح است و ثمره بهکارگیری صحیح آن در سازمان کسب مزیت رقابتی و رشد و پیشرفت میباشد از سوی دگر مسئله تصمیمگیریهای اخلاقی بنیانی است که زمینه ایجاد یک الگوی تجارت بر مبنای رویکردهای اخلاقی و متناسب با فرهنگ در جامعه را ممکن میگرداند. بر همین اساس این تحقیق با نگاهی از نوع مطالعه کتابخانه به بررسی میانی نظری در ارتباط با متغیرهای تحقیق پرداخت و عنوان خویش را بر مبنای مدل هوش تجاری با لحاظ تصمیمگیری اخلاقی در کسب و کارهای حسابداری بنا نهاد. بررسیها نشان داد که سازمانها به لحاظ، ساختار و فرهنگ و نوع نیروی کار با سایر سازمانها تفاوت دارند و لحاظ تصمیمگیری اخلاقی میتواند بر پیامدها و نحوهی پاسخگویی هوش تجاری موثر باشند.
خلاصه ماشینی:
مدل هوش تجاری با لحاظ تصمیمگیری اخلاقی در کسب و کارهای حسابداری محمد بیات کارشناس ارشد رشته حسابرسی، گروه حسابداری، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران چکیده هوش تجاری مفهومی است که با رشد و پیشرفت و تحقق اهداف اقتصادی در ابعاد مختلفی مطرح است و ثمره بهکارگیری صحیح آن در سازمان کسب مزیت رقابتی و رشد و پیشرفت میباشد از سوی دگر مسئله تصمیمگیریهای اخلاقی بنیانی است که زمینه ایجاد یک الگوی تجارت بر مبنای رویکردهای اخلاقی و متناسب با فرهنگ در جامعه را ممکن میگرداند.
هوش تجاری در هزاره سوم، اطلاعات و دانش به ثروت اصلي سازمانها تبديل شده و بنگاه هاي تجاري و واحدهاي توليدي براي كسب مزيت رقابتي به دنبال استفاده هر چه بيشتر از اين ثروت در تصميمات خطير خود در محيط پوياي امروز مي باشند.
درواقع با توجه به تغييرات سريع و محدوديت هاي محيطي موجود در محيط كسب و كار استفاده از داده ها و تجزيه و تحليل آنها به استراتژي كليدي براي هر سازماني تبديل شده است و توان كسب اطلاعات مفيد در زمان واقعي و مورد نياز بسيار با اهميت شده است.
در زمان حال نیز با شرایطی پیچیده تر از قبل، سازمانها برای استمرار فعالیت های خود در زمینه های مختلف نیازمند بهبود مستمر هستند که این امر با بهبود عملکرد سازمان از طریق توسعه ی فناوری هوش تجاری امکانپذیر است.
مؤلفه هاي هوش تجاري پیاده سازی هوش تجاری به عنوان ابزار تصمیمگیری براي استقرار يک سيستم هوشمندي کسب و کار در يک سازمان مي توان 5 مرحله اساسي را در نظر گرفت.