چکیده:
هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی و سکوت سازمانی با تعارض سازمانی در شرکتهای خدمات مسافرتی شهر تهران میباشد. این تحقیق بر روی 385 نفر از کارکنان شاغل در شرکتهای خدمات مسافرتی صورت گرفت. در این پژوهش جهت اندازهگیری مهارتهای ارتباطی افراد از پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون جی، برای اندازهگیری سکوت سازمانی از پرسشنامه سکوت سازمانی ون داین و برای ارزیابی تعارض سازمانی از پرسشنامه تعارض سازمانی (حسام اشراقی) استفاده شد. روش نمونهگیری خوشهای تصادفی بوده، برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS همچنین از آزمون کلموگروف اسمیرنوف بهمنظور بررسی نرمال بودن توزیع نمونه و از آزمون همبستگی برای بررسی وجود روابط بین متغیرها استفاده گردید. در بخش آمار توصیفی نیز از جداول، فراوانی و درصد فراوانی استفاده شد. نتایج این پژوهش مبین آن بود که بین مهارتهای ارتباطی و تعارض سازمانی همبستگی منفی معنادار در سطح 0/57 و بین سکوت سازمانی و تعارض سازمانی همبستگی مثبت معنادار در سطح 0/66 وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
2 استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) چکیده هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی و سکوت سازمانی با تعارض سازمانی در شرکتهای خدمات مسافرتی شهر تهران میباشد.
این تحقیق دو مولفه مرتبط با ویژگی های سازمانی و فردی را به عنوان متغیرهایی پیش بینی کننده تعارض در ابعاد فردی و سازمانی مورد نظر و بررسی قرار داده تا با تبیین نقش آن بر تعارض کارکنان روشن سازی مساله و ابعاد مورد نظر در آن را موجب گردد، فقدان بررسی در این زمینه موجب مبهم ماندن مساله و عدم روشن سازی نظری و عملیاتی این رابطه می گردد و بررسی در این زمینه ضمن روشن سازی روابط امکان برنامه ریزی و اقدامات عملیاتی جهت بهبود و حل مشکل را فراهم مینماید، از همین رو این تحقیق سوال اصلی خویش را به این شکل مطرح می کند که آیا مهارتهای ارتباطي و سكوت سازماني با تعارض سازماني كاركنان ارتباط دارند یا خیر؟ بر همین اساس مهمترین اهداف پژوهش به این شرح میباشند: بررسي رابطه بين مهارتهای ارتباطي و سكوت سازماني با تعارض سازماني كاركنان بررسي رابطه بين مهارتهای ارتباطي با تعارض سازماني كاركنان بررسي رابطه بين سكوت سازماني با تعارض سازماني كاركنان بررسي رابطه بين مهارتهای ارتباطي و سكوت سازماني مبانی نظری تحقیق سکوت سازمانی سکوت کارمندان به معنای حمایت از تصمیمات، پیشنهادها، محصولات و یا فرآیندی است که ممکن است کارمندان به شخصه با آنها مخالف باشند.