چکیده:
افسانه غرانیق یا داستان آیات شیطانی یکی از داستانهای جعلی و برساخته برای تخریب شخصیت والای پیامبر9 و تضعیف موقعیت کتاب آسمانی «قرآن کریم» است که از سوی برخی معاندان و مخالفان اسلام طرحریزی شده است. متأسفانه این روایات جعلی به وسیله برخی مورخان و مفسران اهلسنت نقل و به تدریج در بین آثار تفسیری، حدیثی و تاریخی آنان وارد شده است. از آنجایى که مستشرقین اغلب در پى عیبجویى و تیره جلوه دادن سیماى تابناک اسلام هستند، با استدلال به این افسانهها، اسلام را نیز دینى آکنده از خرافات، اوهام و افسانههاى بىپایه و مخالف مبانى عقلى و عملى جلوه مىدهند، اما خوشبختانه اکثر علماء و مفسران شیعه و روشنفکران منصف اهلسنت و برخی منصفان خاورپژوه به شدت با این داستانِ مجعول برخورد نموده و با دلایل متقن، جعلی بودن آن را اثبات نمودهاند.
خلاصه ماشینی:
از آنجايي که مستشرقين اغلب در پي عيب جويي و تيره جلوه دادن سيماي تابناک اسلام هستند، با استدلال به اين افسانه ها، اسلام را نيز ديني آکنده از خرافات ، اوهام و افسانه هاي بيپايه و مخالف مباني عقلي و عملي جلوه ميدهند، اما خوشبختانه اکثر علماء و مفسران شيعه و روشنفکران منصف اهل سنت و برخي منصفان خاورپژوه به شدت با اين داستان مجعول برخورد نموده و با دلايل متقن ، جعلي بودن آن را اثبات نموده اند.
٢. کارل بروکلمان بروکلمان در کتاب «تاريخ ملل و دول اسلامي» مينويسد: «اعتقاد به خداي واحد و پروردگار کائنات همواره در وي [محمد ] شدت مييافت و بطلان خدايان ديگر بر وي محسوس تر ميشد، ولي در آغاز دعوت متعرض سه بت لات ، منات و عزي که مردم آن ها را دختران خدا ميدانستند، نشد و ضمن يکي از اظهاراتش آن ها را غرانيق يا موجودات مقربي معرفي کرد که به شفاعت آن ها ميتوان اميدوار بود؛ «تلک الغرانيق العلي و ان شفاعتهن لترتضي»؛ ولي بعدها تقرب و شفاعت را مخصوص ملائکه دانست 01 و هنگامي که اعتقاد خود را به وحدانيت خدا به صراحت و شدت ابراز نمود اظهارات فوق را رد کرد و در سوره ٥٣ قرآن اين عقيده را که به موجب آن رب النوع ها دختران خداوندند باطل دانست و طبق اخبار و احاديث بعد، گفته نخست اثر اغواي شيطان بوده است .