چکیده:
با عنایت به مشکلات گریبانگیر جامعه در بخش اقتصاد و اشتغال و همچنین سیاستها و استراتژیهای کلان کشور در قالب چشمانداز 20 ساله و برنامۀ پنجم توسعه، عطف توجه و تمرکز بر راهکارهای ریشهای، اساسی و اثربخش ضرورتی اجتنابناپذیر است. توانمندسازی نیروی انسانی از طریق آموزش مهارتهای شغلی و تخصصی، در راستای ترغیب و توسعۀ کارآفرینی، بهویژه در مراکز آموزش مهارتی، یکی از این راهکارهای اساسی محسوب میشود که میتواند به عرضۀ نیروی انسانی توانمند و کارآفرین و در نهایت کاهش مشکلات اقتصادی و اشتغال و همچنین افزایش بهرهوری و کارایی شاغلین بخشهای مختلف منجر شود. گامهای اولیۀ اجرایی کردن این راهکار با شکلگیری نظام جامع مهارت و فناوری و تصویب و ابلاغ آئیننامۀ نظام آموزش مهارت و فناوری، برداشته شده است.
در این پژوهش تلاش شده تا ضمن بررسی میزان تاثیر آموزشهای مهارتی موجود، در توانمندسازی نیروی انسانی، مسائل و مشکلات پیشرو و راهکارهای بهینهسازی اینگونه آموزشها شناسایی شوند. روش تحقیق در این مقاله، کیفی بوده و دادهها با استفاده از مصاحبه با صاحبنظران آموزشهای مهارتی گردآوری و سپس از طریق تحلیل محتوا، مورد بررسی و بحث قرار گفتهاند. نتایج این تحقیق در چهار حوزه "ویژگیهای نیروی انسانی توانمند"، "عملکرد و ضرورت آموزشهای مهارتی در تربیت نیروی انسانی توانمندسازی"، "موانع و مشکلات پیشرو" و "راهکارهای بهینه سازی" اینگونه آموزشها، ارائه شدهاند.
Considering the employment and economic problems and also the countrychr('39')s macroeconomic policies and strategies in the form of 20-year vision and the fifth development plan, focus on the basic and effective solutions, is essential and inevitable. Human resources empowerment through training of specialized job skills, in order to entrepreneurship encouragement and development, especially in training centers, is one of the strategies that can lead to entrepreneurial human resource supply and ultimately reduces the unemployment and economic problems and also increases productivity and efficiency in different sectors. This paper attempts to investigate the effect of training on empowerment of human resources and therefore to identify issues and problems ahead and strategies for optimizing effectiveness of such trainings. Research method in this paper was qualitative and data was collected from interviews with experts. The results are provided in four areas, "features of empowered human resources", "performance and the necessity of training for empowerment", "obstacles and difficulties ahead" and "optimization strategies".
خلاصه ماشینی:
از اينرو، سؤالات مطرح در اين پژوهش به شرح ذيل هستند: نيروي انساني توانمند (به عنوان محصول نظام آموزشي) از ديدگاه صاحبنظران حوزۀ مهارتآموزي و توانمندسازي، داراي چه ويژگيهايي هستند؟ عملکرد و ضرورت آموزشهاي مهارتي موجود، در تربيت نيروي انساني توانمندسازي چگونه است؟ موانع و آسيبهاي موجود پيش روي اثربخشي آموزشهاي مهارتي کدامند؟ چه راهکارهايي براي بهينهسازي و ارتقاء اثربخشي آموزشهاي مهارتي در کشور بايد در پيش گرفت؟ ادبيات تحقيق آموزش، کوششي است که براي تغيير رفتار افراد از طريق فرايند يادگيري و بهمنظور افزايش اثربخشي آنها، صورت ميگيرد و علاوه بر همراه داشتن بهبود و تعالي، باعث ارتقاي بينش و بصيرت شده و دانش، معرفت و مهارت لازم را براي ايفاي وظايف محوله به افراد ميدهد.
در اين پژوهش، مصاحبههايي با 9 نفر از صاحبنظران انجام شد و مصاحبههاي انجامشده شامل سؤالاتي در 4 بخش اصلي "ويژگيهاي نيروي انساني توانمند"، "عملکرد و ضرورت آموزشهاي مهارتي در تربيت نيروي انساني توانمندسازي"، "موانع و مشکلات پيش رو" و "راهکارهاي بهينه سازي" بود و افراد مورد مصاحبه از Davenport and Prusak Klagge Cummings and Worley ميان صاحبنظران و بهطور مسئولين و مديران دستگاههاي اجرايي مرتبط با نيروي انساني و آموزشهاي مهارتي در استان زنجان انتخاب شدند.